אדריכלות ישראלית - גיליון 131

Extension to the Ontario Royal Museum,Toronto. Architects: Studio Libeskind Photo courtesy: Provincial and territorial museums of Canada סטודיו ליבסקינדהרחבה של מוזיאון רויאל אונטריו, טורונטו קנדה. אדריכל: ISSN-0-792-1268 www.aiq.co.il Architecture of Israel 131 אדריכלות ישראלית 09-955-1500 : טלפון למנויים

קאסה דל סול - חוות רכיבה טיפולית לימוד רכיבה בסיסי ומקצועי רכיבה טיפולית בהשתתפות קופות החולים לפיתוח התודעה באמצעות רכיבה על סוסים NLP קורס בקרוב - קורס מדריכי רכיבה טיפולית 055-2555660 : טל 36 מושב גנות התאנה

131 2 6 44 72 84 עורך ראשי מנהלת המערכת עוזרת לעורך כתבות שטח מזכיר המערכת עוזרת מחקר תרגום ועריכה אנגלית צלמי מערכת ייעוץ לשוני עריכה גרפית הכנת לוחות הוצאה לאור כתובת המערכת טלפון פקס דוא״ל אתר כתב עת לאדריכלות עיצוב וסביבה אדריכלות ישראלית 08/2022 - 130 אדריכלות ישראלית כל אחד והנחמה שלו אדריכל ד"ר עמי רן דבר העורך רוברט קונייז׳ני נטלי מן אורח העונה מדור לסיקור אירועים ותחרויות רחל בן אהרון סקרנות חומרי בנייה חדישים במציאות מיושנת ד״ר עמי רן חומר למחשבה הילית מזור אדריכלים יוצרים 2022 כל הזכויות שמורות אוגוסט אסור להעתיק או לצלם מתוך החוברת ללא קבלת רשות בכתב מהמערכת © 36 ״גגון״, מעון לדרי רחוב, תל אביב אלי לפלר פרויקט העונה 58 FFAS אדריכל ד״ר עמי רן MA רחל בן אהרון ד״ר הילית מזור בוני אבנס אלדד קרצמן MA אלה רן אדריכל מיכאל פילדמן יצחק מרום, רונה וטש MA תלמה פרויד מאי נר שפירא אדריכלות ישראלית הרצליה ב׳ 321 . ת.ד 09-955-1500 09-955-1502 ai@netvision.net.il aiq.co.il ממוסקבה לישראל שירה שנטון בית העונה עירית אביר - אילתור מתוכנן מערכת מייעצת פרופ' טיגרן האס, שטוקהולם פרופ׳ נעמי כרמון, הטכניון חיפה פרופ' בן-עמי טורקניץ', ברזיל ד״ר אסנת רוזן קרמר, ויצו חיפה אדריכל רוני זייברט, התאחדות האדריכלים אדריכל אוסוולדו סתיו, התאחדות האדריכלים פרופ' יצחק מאיר, אוניברסיטת בן-גוריון פרופ׳ אדריכל רפי רייש, האוניברסיטה העברית פרופ׳ יאשה גרובמן, דיקן הפקולטה לאדריכלות בטכניון

Editorial Architecture of Israel #131 | November 2022 | אדריכלות ישראלית 2 כל אחד והנחמה שלו דבר העורך הנחמה היא אחת המעלות החשובות שהדת - כל דת - מקנה למאמיניה, ויעידו על כך ביטויים של קבלה והשלמה כמו ״אלוהים נתן אלוהים לקח״ (לא עלינו), או בערבית עממית יותר - ״כולו מן אללה״. אחרי קיץ חם ומעצבן, הבטחות ש״אוי, ואבוי״ ובחירות מעליבות, על ראשינו שוב נושרות טיפות של גשם, ורוח סתיו עלי זהב בכל פיזרה. כל הנרקיסיסטים אספו עלים קיפלו כותרת ובשדותינו עפרוני אומר שירה. נמתין לשמש, אם ירצה השם, השפיות תשוב בחזרה. אני אישית מצר על כך שהאיש האינטליגנטי ביותר בממשלה היוצאת נולד במע'אר, אבל בטוח שהאיש האינטליגנטי בממשלה הנכנסת לא יעשן יותר סיגרים, ואשתו לא תשתה יותר שמפניה. אני משוכנע שהאקדוחן יבין שאתה לא יכול לשחק שוטרים וגנבים באותה עת, ששר הבריאות שעדיין לא מודע לכך שבבתי מרקחת לא ניתן להשיג כבר שנה תרופות מצילות חיים, ימצא ג׳וב אחר, שהאיילת יפת העיניים תישאר בבית עם הילדים, ושהשרה היוהרנית תפסיק לסרס (תרתי משמע/ה) את השפה העברית. כבר סובב לו נחליאלי בגננו, ובשדותינו עפרוני אומר שירה. כל יוני הבר התעופפו מחלוננו, באביב... הזה, או הבא... או זה שאחריו... הם ישובו חזרה. בארץ גאה זו גדלנו חזקים והיינו שפויים לאורך כל הדרך. לימדו אותנו להילחם, לנצח, ומעולם לא don't give האמנו שיום יבוא וניכשל (פיטר גבריאל , בערך). up הבחירות אמנם נגמרו, ואין יותר סיבה להילחם, אבל אסור לאבד את התקווה. הלב נמצא אמנם בצד שמאל, אבל כליות המוסר נמצאות בשני הצדדים, על פי הכתוב בתהילים טז, ז (זליחה על הביטוי) י.״ ָ יוֹת ְ ל ִ י כ ִ רוּנ ְּ ס ִ ילוֹת י ֵ י אַף-ל ִ נ ָ צ ָ ע ְ ר י ׁ ֶ ש ֲ ה א ָ הו ְ ת י ֶ ״אברך א כולנו מאותה משפחה - אחים, הורים ובני דודים, ומשפחה לא בוחרים. והכול בסך הכול עניין של השקפה. קראתי פעם שבתקופת מלחמת העולם שני יהודים ישבו על ספסל בפארק בלונדון וקראו עיתון. האחד החזיק את ה-'דער־שטירמר' (׳המסתער׳ ביידיש), והשני את ה-ג'ואיש כרוניקל - העיתון היהודי ) שעדיין מופיע (חוץ 1841( הוותיק ביותר בעולם מאדריכלות ישראלית). למה אתה קורא את זה שאל ההוא מה׳כרוניקל׳ את ההוא מה'דער־שטירמר', הרי זה עיתון נאצי, לא? למה אתה שואל? מה כתוב אצלכם בכרורוניקל? אצלנו, ענה הכרוניקל, כתוב שהיהודים נרדפים ומוכים, שהם מאבדים את כל רכושם ונשלחים ברכבות למחנות השמדה. כן, תיארתי לעצמי... ב'דער־שטירמר' כתוב דווקא שהיהודים הם עם עשיר ששולט בכל העולם! ולכל אלה שהזמינו כבר כרטיסי טיסה מוזלים ללונדון, למרות שיש שם מוזיקה טובה ואנשים שמדברים אנגלית במבטא מעורר קינאה, גם שם יש כל יומיים בחירות, והייאוש לא באמת נעשה יותר נוח. , משם London Eye אחרי שתתאוששו מהסתיו, טוסו ללונדון, תעלו על הגלגל הענק המכונה ביידיש תוכלו לראות שפעם אתם למעלה, ופעם למטה. אדריכל ד״ר עמי רן https://www.youtube.com/watch?v=edum8e48xsw ‏

Editorial Architecture of Israel #131 | November 2022 | אדריכלות ישראלית 4 , פארק המדע רחובות STRATASYS פרויקט אדריכל: אסף לרמן, יזם: גב ים, צילום: עמית גירון מערכות פריקסטים מבטון אדריכלי למעטפת הבניין אקרשטיין תעשיות בע"מ, בית אקרשטיין , הרצליה פיתוח 8 משרד מכירות ותצוגה ראשי: רחוב המדע | www.ackerstein.co.il | 1-700-500-959

גאים לקחת חלק בפרויקט 2022 זוכה אות האדריכלות לשנת בקטגורית מבני מסחר, משרדים תעסוקה ומלונאות.

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 6 השתחררות האדריכלות החדשה בפולין אורח העונה נטלי מן הרפובליקה הפולנית הממוקמת במרכז אירופה, נוסדה לפני כאלף שנה תחת שושלת כאחת המדינות העשירות 16- פיאסט, והגיעה לפריחתה הכלכלית בסוף המאה ה והחזקות ביותר באירופה, בין היתר בשל מעמדה החברתי הגבוה של האוכלוסייה היהודית, שדיוקנות של כמה מעשיריה אף הודפסו על מטבעות הכסף שלה. פולין הייתה המדינה הראשונה באירופה והשנייה בעולם (אחרי ארה״ב) שאישרה חוקה . אולם זמן קצר לאחר מכן פולין חולקה בכוח על ידי שכנותיה שעשו 1791 כתובה במאי בה כחפצם: האימפריה הרוסית, אוסטריה, ופרוסיה.

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 7 | | | לאחר 1918- פולין קיבלה את עצמאותה מחדש ב 1939 חתימת חוזה ורסאי. אולם, בספטמבר גרמניה הנאצית וברית המועצות פלשו אליה באירוע שפתח את מלחמת העולם השנייה. במהלך מלחמת העולם, גרמניה הקימה בפולין את האיומים שבמחנות ההשמדה - אושוויץ, חלמנו, טרבלינקה, מיידנק, וסוביבור, ולאחר פולין הפכה למדינת חסות של 1945- השחרור ב ברית המועצות. התקיימו בפולין בחירות חופשיות 1989- ב למחצה - הראשונות שנערכו בה מאז מלחמת העולם השנייה - שבהן תנועת ׳סולידריות׳ הנחילה תבוסה ניצחת למפלגה הקומוניסטית, ושחררה אותה מהתלות הרעיונית בברית המועצות. נכתבה בפולין חוקה חדשה, ובמרס 1997 בשנת היא התקבלה כחברה רשמית של ברית 1999 פולין צורפה כחברה מן המניין 2004- נאט"ו. ב לאיחוד האירופי. Rzeczpospolita שמה הרשמי של פולין הוא , כלומר ׳הרפובליקה הפולנית׳. לשם הזה Polska הייתה (וישנה עד היום) משמעות עצומה בהגדרת מערכות היחסים בין השלטון והעם. שכן, בניגוד לדמוקרטיה, שבה הרוב משליט, את רצונו על המיעוט, ברפובליקה, החוק ניצב מעל רצון הרוב כדי למנוע חיקוק מהיר של חוקים העלולים לקפח את זכויות המיעוט. למרות שכלכלת פולין סבלה מאבטלה קשה לאחר ההשתחררות מהשלטון הסובייטי, להבדל השלטוני הזה יש כנראה משמעות חשובה גם באדריכלות, כאשר, בניגוד (למשל) לישראל ה״דמוקרטית״, שבה הפקידות עושה באדריכלות כחפצה, לאדריכלים בפולין יש מעמד של מקבלי החלטות - מה שמתבטא כיום בחופש ביטוי יצירתי, שמניב אדריכלות משוחררת מן המתקדמות בעולם המערבי. דוגמה לחירות היצירתית של אדריכלי פולין באה לידי ביטוי בעבודתו של אדריכל רוברט קוניצ'ני. יליד קטוביץ׳, עיר של כורים במחוז שלזיה, קוניצ'ני סיים את לימודיו בפקולטה לארכיטקטורה של האוניברסיטה הטכנולוגית בגליוויץ והוסמך לאדריכלות על ידי מכון הטכנולוגיה של ניו ג'רזי .1996 בשנת קוניצ'ני הקים את משרדו הפרטי, 1999 בשנת שבו הוא מתמקד בחיפוש אחר פתרונות בלתי שיגרתיים, שהפכו כמה מהפרויקטים שלו ליצירות חד פעמיות, חלקן העניקו לו הכרה בין לאומית ופרסים יוקרתיים, הבולט בהם על תכנון המוזיאון הלאומי בשצ'צ'ין מתחת לכיכר פרזילומי. ״דרך אגב״ - בית פרטי במרכז פולין "ללקוח הייתה חלקת אדמה מקסימה על גבעה ליד הנהר״ מספר האדריכל, ״אבל היתה לו משאלה - להעתיק את פנים הדירה הקודמת שלו אל תוך הבית החדש. המשאלה המשונה הזאת העלתה בי את הרעיון ל׳ארוז׳ לו כמתנה את הדירה המשוחזרת בתוך הבית החדש, באמצעות הדרך המתפתלת בין העצים אל מעלה הגיבעה״. Robert Konieczny – KWK Promes By the Way – House in central Poland Above: The way to the riverbank. Right page below: The winding way wrapping the house as a present to the owner. Robert Konieczny – KWK Promes Photo: Jarosàaw Syrek

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 8 ״דרך אגב״ - בית פרטי במרכז פולין רמפת הירידה ממפלס המגורים המוגבה לכיוון הנהר. למטה: דרך הכניסה אל הבית. בעמוד השמאלי: Robert Konieczny – KWK Promes By the Way – House in central Poland Above: The way to the house. Right page: The ramp leading to the riverbank from the elevated living area. Robert Konieczny – KWK Promes Below photo: Olo Studio Left page photo: Juliusz Sokoàowski

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 9 | | |

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 10 ״דרך אגב״ - בית פרטי במרכז פולין חדר השינה שהועתק מהדירה הקודמת. למטה: הסלון המועתק. בעמוד השמאלי: Robert Konieczny – KWK Promes

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 11 | | | By the Way – House in central Poland "The client had a lovely piece of land on a hill near the river," says the architect, "but he had a strange wish - to copy the interior of his previous apartment to the new house. This gave me the idea to wrap up the previous apartment that is located on the ground floor inside the house in an area of about 250 square meters, using the winding road between the trees to the top of the hill and down to the river.' (he added a new open living space to the ground floor and raised the previous apartment layout to the first floor). Above: The living room. Right page: The master bedroom. Robert Konieczny – KWK Promes Photos: Olo Studio

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 12 בית הלבנים האדומות, קטוביץ׳ הבית שנבנה כאינטרפרטציה עכשווית לבית הכפרי המסורתי בהתאם להנחיות המקומיות, יוצר חלוקת מרחב מקורית המציבה את עיקרון הפרטיות במרכז, בניגוד לפתיחות המקובלת אל הרחוב. לצורך זה קומת הקרקע מוצבה במקביל לרחוב כדי לבודד את הגינה שמאחור, בעוד שהקומה העליונה, שבה מוקמו חדרי השינה, מוצבה כמדף בזווית של תשעים מעלות להבטחת אינטימיות מירבית בחלל שמתחת למדף שבו ממוקם מרחב המגורים הנהנה מקשר ישיר לגינה האחורית. Robert Konieczny – KWK Promes

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 13 | | | Living-Garden - Red Brick House in Katowice While the lower block isolates the house from the street, the upper block, creates protected space under it for the kitchen and dining area turning to the backyard. Robert Konieczny – KWK Promes Photos: Jakub Certowicz

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 14 בית הלבנים האדומות, קטוביץ׳ מסדרון הכניסה לחדר ההורים בקומה העליונה. בעמוד הימני: מרפסת בחדר השינה פונה אל החצר האחורית. בעמוד השמאלי: Robert Konieczny – KWK Promes

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 15 | | | Living-Garden - Red Brick House in Katowice The red brick house, built as a contemporary interpretation of the traditional country house in accordance with local guidelines creates a unique division of space, placing the principle of privacy at the center, in contrast to the traditional openness to the street. For this, the ground floor was allocated parallel to the street to isolate the garden at the back, while the upper floor, where the bedrooms are located, was placed as a ledge at an angle of 90 degrees, ensuring maximum intimacy in the space below the ledge where the living space is located, and a direct connection to the back garden. Robert Konieczny – KWK Promes Photos: Jakub Certowicz

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 16 ״תיבת קוניצ'ני״, קרקוב, פולניה יראת הכבוד של האדריכל אל הנוף עוצר הנשימה, וקשיי נגישות לצורך בניית מבנה קונבנציונלי, הניבו מבנה טרומי ״צף״ המזכיר את תיבת נוח בצורתו ובמהותו; מבנה אטום, מבודד ומוגן, שכל קירותיו ניתנים לפתיחה אל הנוף בהתאם לתנאי מזג האוויר. Robert Konieczny – KWK Promes Photo: Jakub Certowicz Photo: Olo Studio

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 17 | | | Konieczny's Ark, Kraków, Poland In awe of the spectacular surroundings, the architect chose to build his own house with prefabricated elements, assuring it can be opened to the outside when desired. Robert Konieczny – KWK Promes Photo: Jakub Certowicz Photo: Olo Studio

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 18 ״תיבת קוניצ'ני״, קרקוב, פולניה מבט מחלל המגורים הנפתח אל הנוף עוצר הנשימה. למעלה: פנים ״הסיפון התחתון״ של התיבה משמש לאיחסון. למטה: נקודת המימשק עם הקרקע מוארת כדי להעניק בעמוד השמאלי: ל״תיבה״ תחושת ריחוף. Robert Konieczny – KWK Promes Photo: Jakub Certowicz Photo: Olo Studio

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 19 | | | Konieczny's Ark, Kraków, Poland Above: The lit up foundation grants the structure the image of a floating "Ark". Right page above: The open-to-the-view living room. Right page below: The foundation utilized for storage Robert Konieczny – KWK Promes Photo: Jakub Certowicz Photo: Robert Konieczny

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 20 Drone photo: Jaroslaw_Syrek Photo: Olo Studio

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 21 | | | ט (רביע) ְ נ ַ ר ְ ד ַ ו ְ בית ק הקוודרנט הוא מכשיר עתיק להתמצאות בים באמצעות מערכות הכוכבים. הרעיון להשתמש בו כמוטיב מרכזי בעיצוב הבית עלה בתגובה לבקשת בעליו לתכנן ״בית שמגיב לתנועת השמש״. בהשראת הרעיון תוכננה מרפסת המשנה את מיקומה יחסית למבנה, בהתאם למזג האוויר. כך מושגים הצללה ואיוורור בקיץ, או חימום בחורף. המרפסת המונחת על מסילה, ניתנת להתכווננות אוטומטית או ידנית בהתאם לצרכים. Robert Konieczny – KWK Promes Drone photo: Jaroslaw_Syrek Quadrant House Rotating balcony. Robert Konieczny – KWK Promes

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 22 ט (רביע) ְ נ ַ ר ְ ד ַ ו ְ בית ק המרפסת הנעה על ציר סיבובי בין המטבח לסלון משנה את ייעודה בהתאם לצרכים ומזג האוויר. Robert Konieczny – KWK Promes Photo: Olo Studio

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 23 | | | Quadrant House A quadrant is an ancient device used for determining position using the stars. The idea to employ it as a central motif was motivated by the homeowners' request to design a house that responds to the sun. Thus, a balcony was designed that can be rotated depending on the weather, for shading and ventilation in the summer or warming in the winter. The system can be moved automatically during the day or controlled manually according to needs. Robert Konieczny – KWK Promes Photos: Juliusz_Sokolowski

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 24 , קטוביץ׳ Unikato בניין המגורים הבניין המתוכנן במרכז העיר התעשייתית, החווה כיום משבר דמוגרפי שמתבטא במחסור חמור בבנייני מגורים, נועד להוות סמן להתחדשותה האורבנית. הדגשת המרפסת הפתוחה במרכז הקונספט נועדה לחזק את משמעותה המסורתית כמרכיב מקשר בין הדיירים, המעניק על הדרך הרחבה משמעותית לדירות שנבנו בתקציב מצומצם, כאשר המעקות הגבוהים משמשים להסתרת חפצים המאוחסנים בה, בעיקר את האופניים שמשמשים את הדיירים כדי להימנע משימוש במכוניות. Robert Konieczny – KWK Promes

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 25 | | | UNIKATO Uniqato - Residential Building Kattowitz Residential building planned in the center of the industrial city, which is currently experiencing a demographic crisis with severe shortage of residential buildings and is planned as a marker for urban renewal. The emphasis on the open balcony as the center of the concept was intended to strengthen its significance as a connecting element between the tenants and the street while granting a significant space to the apartments built on a limited budget, with the railings built high to hide the objects stored there, such as the bicycles used by the tenants who avoid using cars. Robert Konieczny – KWK Promes photos: Aleksander Rutkowski

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 26 כיכר פרזילומי והמוזיאון הלאומי בשצ'צ׳ין, פולין העיר שצ'צין היא אחד הקורבנות הגדולים ביותר לאלימות ההיסטורית שהתרחשה בפולין. עד מלחמת העולם היא הייתה חלק מגרמניה, אך סופחה לפולין בתום המלחמה, תוך שיבוש הזהות הסוציו-מרחבית של תושביה. , שהייתה בעבר חלון הראווה של העיר, הפכה בעיקבות ההפצצות של Solidarności כיכר , נהרגו בה 1970 בנות הברית, לפצע בריקמה העירונית. במהלך המחאה החברתית בשנת מפגינים, ומאז היא הפכה לסמל המאבק בשלטון הקומוניסטי. 16 ), בניית 2005( לאחר מספר התערבויות אדריכליות שכללו הקמת אנדרטה לזכר הנופלים .Estudio Barozzi Veiga ) לתזמורת הפילהרמונית, בתכנון 2014( אולם קונצרטים חדש רוברט קונייצני נבחר להקים בה מוזיאון היסטורי לזכר מאורעות העבר, ולצורך 2016 בשנת זה, הכיכר הוגבהה והמוזיאון שנבנה תרם להשבת תפקודה כמרכז פעילויות רב-גילאי. אינטראקציה אורבנית בין אולם הקונצרטים ההיסטורי, הבניין האייקוני של בעמוד השמאלי: הפילהרמונית, והמוזיאון החדש הממוקם מתחת לכיכר המוגבהת. Robert Konieczny – KWK Promes

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 27 | | | Urban dialogue between the historic Konzerthaus building, the iconic Szczecin Philharmonic, and the Museum beneath the elevated, sloping public square which serves as a place of interaction for all ages. Photo: Jakub Certowicz Photo: Jarosàaw Syrek

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 28 מרכז פרזילומי לדיאלוג עירוני, המוזיאון הלאומי בשצ'צ׳ין, פולין מתחם הכניסה הממוקם מתחת לכיכר המוגבהת, מוביל לחלל תצוגה תת-קרקעי. Robert Konieczny – KWK Promes Photo: Jakub Certowicz Photo: Jakub Certowicz

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 29 | | | Muzeum Narodowe w Szczecinie - Centrum Dialogu Przełomy, Szczecin Entrance to the underground museum under the elevated, sloping public square. Robert Konieczny – KWK Promes Photo: Juliusz Sokolowski

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 30 מרכז פרזילומי לדיאלוג עירוני, המוזיאון הלאומי בשצ'צ׳ין, פולין חריץ אור בכיכר המורמת, מאיר את המדרגות המובילות לחלל התצוגה התת-קרקעי (בתמונה למטה). Robert Konieczny – KWK Promes Photo: Jakub Certowicz Photo: Juliusz Sokolowski

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 31 | | | Muzeum Narodowe w Szczecinie - Centrum Dialogu Przełomy, Szczecin The city of Szczecin is one of the most profound victims of historical violence in Poland. Included within the borders of Germany until the end of World War II it was annexed to Poland in 1945, disrupting the cultural identity of its inhabitants. Solidarności Square, which was the showcase of the city, became, in the aftermath of the bombing by the Allied forces, an empty space in the urban fabric. During the social protests in 1970, 16 demonstrators were killed there, and since then the square has become a symbol of the struggle against the communist regime. It is defined by several architectural interventions, including a memorial to the fallen (2005), a new concert hall for the Philharmonic Orchestra designed by Estudio Barozzi Veiga (2014), and a museum of history to commemorate the events of the past designed by Robert Konieczny elevated, sloping public square in the center above an underground exhibition hall. The square, which is a meeting place for all ages, connects all the elements of culture - a concert hall, a monument and an internationally recognized modern museum. Robert Konieczny – KWK Promes Photo: Juliusz Sokolowski

Unchained Polish Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 32 The official name of Poland is Rzeczpospolita Polska, meaning 'The Polish Republic'. This fact carried (and still carries) a huge weight in defining the relationship between the regime and the people. Unlike as in a democracy, where the majority (unjustly) lords its will over the minority, in a republic, the law stands above the will of the majority. Located in the center of Europe, the Polish Republic was founded over 1,000 years ago at the time of the Piast Dynasty. Poland achieved prosperity by the end of the 16th century as one of the richest and most powerful countries in Europe, inter alia due to the high social status of the Jewish population, some likenesses of whom several of the most affluent were even minted on silver coins. Guest of the season unchained polish architecture Natalie Mann Poland was the first country in Europe and the second in the world (after the USA) to adopt a written constitution, in May 1791. However, shortly thereafter it was forcibly divided by its neighbors, the Russian Empire, Austria, and Prussia, which did with her as they pleased. The Republic regained its independence in 1918 with the signing of the Treaty of Versailles. However, in September 1939, Nazi Germany and the Soviet Union invaded it, an event regarded as the excuse to start World War II. During the war, Germany occupied Poland and established there the most horrific of the extermination camps - Auschwitz, Chelmno, Treblinka, Majdanek, and Sobibor. Following liberation in 1945, Poland became part of the Soviet Eastern Block. In 1989, "free elections" were held - the first since World War II, in which the Solidarity Movement inflicted a decisive defeat to the Communist Party, freeing the country from its ideological dependence on the Soviet Union. In 1997 a newconstitutionwas ratified and in March 1999, Poland was accepted as an official member of the NATO alliance, and in 2004, Poland was included as a full member of the European Union. Although the Polish economy suffered from high unemployment following liberation from Soviet rule, this difference in the governing system probably had a significant impact on Polish architecture as well. In contrast to "democratic" states like Israel (for instance) where clericalism dominates the architectural milieu, Polish architects (still) have the status of decision-makers – an important factor manifested today in their creative freedom of expression, which yields some of the most advanced architecture in the Western World. A fine example of this creative liberty is Robert Konieczny, who has well-utilized the freedom of the possible in current Polish architecture. Born in Katowice, a mining city in the region of Silesia, Konieczny graduated from the Faculty of Architecture of the Silesian University of Technology in Gliwice and was qualified by the New Jersey Institute of Technology in 1996. Konieczny established his own practice, KWK Promes, in 1999, from which he specializes in the exploration of inventive concepts and unexpected solutions, turning some of his projects into one-time social-architectural creations. For this he has gained worldwide recognition and prizes, the most prestigious of which was for the National Museum in Szczecin - Przełomy Dialogue Center, which won the World Building of the Year award. "A house integrated with nature does not have to be built of stone or wood, and buildings do not have to be entirely on the ground to be stable. Our projects don’t follow fashion blindly, they always originate from an idea and therefore their forms are a result of that idea". Architect Robert Konieczny Photo: B. Barczyk

2022 נובמבר #131 האדריכלות הפולנית המשוחררת אדריכלות ישראלית 33 | | |

היפנית. VRF של מערכות מיזוג אוויר מתקדמות בטכנולוגיית 6- אתם מוזמנים להכיר את הדור ה הוא אחד מיצרני AUX , אתרי ייצור ברחבי העולם 11- מהנדסים ועובדים ו 30,000 , מרכזי פיתוח וחדשנות 5 עם מיזוג האוויר הגלובליים המובילים. מהיום אתם יכולים ליהנות מסטנדרט האיכות, השירות והאמינות הגבוה שלנו. WWW.AUX-AIR.CO.IL | 053-4347572 | SALES@AUX-AIR.CO.IL

שימור מבנים מסעדות מלונות מרלו"גים בתי חולים משרדים אולמות תצוגה וחנויות מבני ציבור מפעלים שטחים ציבוריים מרפאות בנייה רוויה חדרי כושר וספא די ור מוגן בני יה פרטית מרכזים מסחריים - קניונים ובתי קולנוע גני תקוה 20 הכרמל 09-9705757 : ׳ טל www. romgc.co. i l צילום: עמית גושר | אדריכלות: יואב מסר | גגון לדרי רחוב צילום: יואב פלד | אדריכלות: בר אוריין | מלון אלקונין צילום: עוזי פורת | אדריכלות: אורבך הלוי | משרדי הרצוג פוקס נאמן | אדריכלות: קימל אשכולות | מוזיאון אוספי הטבע צילום: עמית גירון צילום: יואב פלד | אדריכלות: אורבך הלוי | NVIDIA משרדי | אדריכלות: יואב מסר אדריכלים | מרכז פרס לשלום צילום: עמית גירון ח ב ר ה ל ב י צ ו ע ע ב ו ד ו ת ק ב ל נ י ו ת

Street Dwellers' Day Shelter אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 36 ״גגון״ - מעון לדרי-רחוב תל אביב פרויקט העונה אלי לפלר המעון הממוקם ברחוב אליזבת ברגר בשכונת מנשייה, הוא המבנה הראשון שנבנה בארץ מלכתחילה עבור חסרי-בית. הרעיון החברתי המבורך שבמרכזו הזכות הבסיסית לחיות בכבוד, נתמך על ידי קונספט עיצובי שלא היה מבייש מלון חמישה כוכבים, תוך שמירה על פרטיות הדיירים, כבודם העצמי, תוך פיתוח תקווה להחזרתם לחיים נורמטיביים. דיירים, מקלחות 144- מ״ר, כולל חדרי לינה ל 1450 המבנה בן שלוש הקומות בשטח של סועדים, סדנאות, מרפסת 60- ושירותים (משותפים לכל שני חדרי לינה), חדר אוכל ומטבח ל גג עם נוף אל הים על רקע יפו העתיקה, חצר כניסה וחזית המתחברת לכיכר ציבורית. בשלב זה המעון נועד לשהיית לילה בלבד, אולם סביר להניח שכאשר המבנה יהפוך מודל לחיקוי, המבנים הבאים יכללו גם שהייה במשך היום, כאשר החברה הישראלית תבין, שבעיית חסרי-הבית אינה נחלתם הפרטית של דרי הרחוב, אלא נחלת הכלל. יואב מסר אדריכלים בע״מ. אדריכל: הבניין הוקם על ידי עיריית תל אביב בסיוע "עמותת לשובע".

2022 נובמבר #131 מעון לדרי רחוב אדריכלות ישראלית 37 | | | +4°C Site plan ground floor A A ״גגון״ - מעון לדרי רחוב, יפו חזית מערבית הנפתחת לכיכר ציבורית. למעלה: תוכנית מפלס הכניסה. בשרטוט: הבניין על רקע יפו העתיקה והים. בעמוד הימני: יואב מסר אדריכלים בע״מ. צילומים: עמית גושר. Gagon - street dwellers' day shelter, Tel Aviv Top: Western facade at dusk. Right page: The shelter with Old Jaffa background. Yoav Messer Architects. Project Architect: Daniel Gazit. Photos: Amit Gosher

Street Dwellers' Day Shelter אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 38 typical floor ״גגון״ - מעון לדרי רחוב, יפו מרפסת לפעילויות הצופה אל הים. למעלה: תוכנית קומה טיפוסית. בשרטוט: פטיו פנימי לשימור פרטיות הדיירים. בעמוד השמאלי: יואב מסר אדריכלים בע״מ. צילומים: עמית גושר. Gagon - street dwellers' day shelter, Tel Aviv Top: Activity porch with view to the sea. Drawing: Typical floor plan. Left page: Internal atrium maintaining the tenants' privacy Yoav Messer Architects. Project Architect: Daniel Gazit. Photos: Amit Gosher

2022 נובמבר #131 מעון לדרי רחוב אדריכלות ישראלית 39 | | |

Street Dwellers' Day Shelter אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 40 ״גגון״ - מעון לדרי רחוב, יפו חדר המדרגות. למעלה מימין: חדר לינה לשניים. למעלה משמאל: חזית מזרחית התוחמת את חצר הכניסה.למטה: פינת ישיבה במסדרון הכניסה בעמוד השמאלי: לחדרים משותפים. יואב מסר אדריכלים בע״מ. צילומים: עמית גושר.

2022 נובמבר #131 מעון לדרי רחוב אדריכלות ישראלית 41 | | | Gagon - street dwellers' day shelter, Tel Aviv This page: Sitting space off the corridor leading to the bedrooms. Right page top left: Bedroom for two. Right page top right: Stairwell. Right page bottom Eastern facade forming the entrance court.. Yoav Messer Architects. Project Architect: Daniel Gazit. Photos: Amit Gosher

Street Dwellers' Day Shelter אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | 42 Located on Elizabeth Berger Street in Jaffa, the street-dwellers' day shelter is the first of its kind to be built from scratch in the country. Based on the right to live in dignity, the welcome social idea is backed-up by a design concept that wouldn't shame a five-star hotel; maintaining the tenants’ privacy and giving them a hope of returning to a normative life. The 750 sq. m, three-story building includes rooms for 144 tenants, with shared, for-two bedrooms with adjacent bathrooms, dining room and kitchen for 60 diners, workshops, a roof balcony with a sea view and front courtyard that opens to a public square. At this point, dwellers are allowed to stay at night but once the idea becomes mainstream it could turn into an archetype, with the hope for wider exploitation, teaching society that lacking a place to stay is not the problem of merely the homeless. Yoav Messer Architects Project Architect: Daniel Gazit. Photos: Amit Gosher. project of the season gagon - night shelter for street dwellers, tel aviv Eli Leffler ״גגון״ - מעון לדרי רחוב, יפו חדר המדרגות. למעלה מימין: חדר לינה אופייני. למעלה משמאל: חזית מזרחית התוחמת את חצר הכניסה.למטה: מסדרון הכניסה לחדרים המשותפים. בעמוד השמאלי: יואב מסר אדריכלים בע״מ. דניאל גזית. אדריכלית אחראית: עמית גושר.צילומים:

2022 נובמבר #131 מעון לדרי רחוב אדריכלות ישראלית 43 | | | Moya Group - Quality Travel שלוס אלמאו הוא המקום המתאים לחופשה האיכותית ביותר לבודדים, זוגות, משפחות, קבוצות הנהלה, כנסים וסמינרים. אנו במויה נוכל, לאחר שנשוחח, להציע את החופשה הנכונה בהתחשב בתכנית הקונצרטים והפעילויות התרבותיות הנוספות, נציע חבילות ספא, נציג את הפעילויות הנכונות לעונה מאופניים עד סקי ומה שביניהם, אפשרויות הבילוי לילדים וכמובן שנעשה הכל להיענות לכל רצון ובקשה שתעלו. קבוצת מויה תיירות מתמחה בתכנון וביצוע נסיעות וחופשות יוקרה ביצירתיות ומקצועיות ברמה הגבוהה ביותר. צוות קבוצת מויה תיירות עומד לרשותכם לייעוץ תכנון ובניית החופשה או האירוע, להבטחת החוויה המושלמת. , הסעה או הזמנת רכב השכרה. VIP אנו במויה נדאג להזמנת הטיסות המתאימות, שירותי ליווי https://www.moya.co.il/contact.html Gidi@moyagroup.co.il 052-4811569 , רמת החייל 2 ראול ולנברג

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events and Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | curiosity 44 תחרויות פרסים וכיבודים אסף לרמן זכה (שוב) בתחרות, והפעם לתכנון מרכז הכנסים של הקמפוס הצפוני באוניברסיטת בן גוריון. אסף אומר שההצעה תוכננה בהשראת ״הפשטות והחוכמה הטמונים באוהל הבדואי, המציע חללים מוצלים למגורים, לינה ואירוח. ובהתאמה, המעטפת הגדולה התוחמת את מרכז הכנסים תאפשר לקיים עושר רב של פעילויות בהתאם למגוון הדרישות המשתנות״. בתחרות משרדים. תמשיך ככה אסף. 85- השתתפו כ ארגון מגדלי הדבורים הכריז על תחרות רעיונית לתכנון מוזיאון הרגשות. ההנחיה היא ליצור מקום שמעודד תגובות רגשיות, כגון פחד, כעס, חרדה, אהבה, אושר, צחוק, באמצעות קני-המידה של החללים, צבעים, תאורה וחומרי גמר מחוללי אווירה. .€ 7,000 : פרס ראשון .1/12/22 : תאריך אחרון להרשמה 6/1/23 : תאריך אחרון להגשות להרשמה, הקליקו על האימג׳ משמאל. עיריית מעלה אדומים מכריזה על תחרות לתכנון קמפוס חינוכי על רכס "חלל ותעופה" במעלה דונם הצופה 126- אדומים, על שטח תלול של כ לעבר מדבר יהודה. התכנון יכלול רצף של מוסדות חינוך, ובכלל זה בי״ס יסודי, בי״ס למחוננים, בי״ס על יסודי, מכינה קדם צבאית ואמפיתיאטרון. .16:00 עד שעה 2/2/23 : תאריך אחרון להגשה www.isra-arch..org.il הרשמה: אהרון בן רחל ruchi@netvision.net.il ההצעה הזוכה של אסף לרמן בתחרות למעלה: לתכנון מרכז הכנסים של הקמפוס הצפוני באוניברסיטת בן גוריון. קישורית לתחרות הרעיונית לתכנון למטה: מוזיאון הרגשות. Above: Asaf Lerman's winning proposal for the Northern Center Convention Center competition at Ben Gurion University. Below: Link to the conceptual competition for Museum of Emotions (click for registration).

WWW.PROSEIN-IL.COM גאה לקחת חלק בפרויקט מיון איכילוב החדש. חברת פרוסאין הינה יבואנית של אריחים לחיפוי וריצוף, לעיצוב פנים וחוץ של פרויקטים ציבוריים, מוסדיים תעשייתיים וגם פרטיים. מגוון המוצרים הרחב שלנו נועד לתת מענה משולב של תכנון ועיצוב עם מתן פתרונות טכניים איכותיים, העונים על דרישות תקן מחמירות. הפקולטה לרווחה, אונ׳ חיפה - שוורץ בסנסוף אדריכלים. צילם ניר עובדיה הפקולטה לרווחה, אונ׳ חיפה - שוורץ בסנסוף אדריכלים. צילם ניר עובדיה מלון ענבל, סטודיו מיכאל אזולאי – צילם עודד סמדר בית משה, רימון אדריכלים. צילם שי אפשטיין

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events and Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | curiosity 46 אירועים אדריכל פרופ' ברוך ברוך, מנטש אמיתי רב פעלים, שכיהן בין היתר כיו״ר עמותת האדריכלים, הקים וניהל את בית הספר לאדריכלות ויצו חיפה, נפטר. מבין ההספדים הרבים שהביעו תדהמה על לכתו הפתאומי, בחרנו לפרסם פוסט של אחת מתלמידותיו - המעצבת קרן אורן. וזה מה שהיא כתבה: שנה, ברוך האמין 20 לפני 2002 ״מתישהו בשנת בי. ישבתי מולו בראיון קבלה מתקן... זה שהגיע אחרי יום של מיונים, מבחנים וראיון עם פנל של מרצים מכובדים, כל אחד מהם מעורר אימה בדרכו. תראי, הוא אמר לי, עשית עלינו רושם טוב, אבל הפסיכומטרי שלך נמוך כמו ים המלח. יש כאלה שאומרים שזו דווקא דרך לנבא את ההצלחה של הסטודנט בלימודים. מה את אומרת על זה? עם כל הכבוד לשיטה, עניתי בקרביות אופיינית, בחינה פסיכומטרית בודקת בעיקר איך הסטודנט פותר בחינה פסיכומטרית, אבל אני ממש רוצה ללמוד אדריכלות. ברוך חייך ואמר לי: את לא צריכה לדאוג, התקבלת. ברוך היה פרופסור ואדריכל, ולא בכדי בשם שלו נוסף עוד ״ברוך״. בוויצו קראנו למרצים בשמם הפרטי. הוא היה איש גבוה מאוד עם רעמת שיער לבנה, תמיד לבש שחור, תמיד חייך. הדלת שלו הייתה תמיד פתוחה, וכדי שאף אחד לא יפספס את המסר, החלון הגדול לכיוון המסדרון היה פתוח גם. ברוך התרגש מלעשות אדריכלות, לדבר על אדריכלות ובעיקר - ללמד אדריכלות. אדריכל פרופ׳ ברוך ברוך ז״ל.למעלה: אדריכלית ארנה אנג׳ל - יו״ר התאחדות מתחת: האדריכלים. שנה הוא פתח לי דלת לחקירה הכי 20 לפני מדהימה, איך היחסים בין קירות משפיעים על היחסים בין אנשים. בסוף, יכול להיות שהם צדקו ההם מהפסיכומטרי, כי מעולם לא סיימתי את התואר. אבל את הדבר החשוב באמת על היחסים בין קירות ואנשים למדתי ממנו, ואני עוסקת בו כל שנה. 20 יום כבר תודה לך ברוך על האמון ועל הסבלנות. יהי זכרך ברוך״. האדריכלית המקושרת עד מאוד ארנה אנג'ל (תיבדל לחיים ארוכים), נבחרה ליו"ר התאחדות האדריכלים. התפקיד לא ממש כיף, אבל אם היא תצליח לשפר את מעמד האדריכלים אל מול פקידי הרשויות הנוגשים בכל חלקה טובה של המקצוע כפוי התודה הזה, דיינו. ראי, הבטחת ארנה. בהצלחה. אדריכל משה ספדיה תרם את ארכיונו המקצועי לאוניברסיטת מקגיל במונטריאול, שבה למד ולימד. האוסף העשיר המורכב מיותר ממאה אלף סקיצות, שרטוטים, מודלים, צילומים וטקסטים, כולל מן הסתם גם את פרויקט הביטאט .67 במונטריאול, שנבנה במסגרת תערוכת אקספו הפרויקט שמיקם אותו בין מתווי הדרך של תולדות האדריכלות המודרנית, תוכנן (שנתיים קודם לכן) בלבד. בחשבון פשוט, 25 כפרויקט גמר בהיותו בן , ועדיין 84 הבחור המוצלח והשרמנטי הזה כבר בן אין עליו (ראה צילום בדף הבא). Above: The late architect Prof. Baruch Baruch. Bottom: Achitect Orna Angel - Chairman of the Association of Architects.

1923 מאז www.wol fman- ind.co. i l 0 4 - 6 6 1 1 4 3 9 ל פ ר ט י ם : "ירוק בעיר" מיועדת למקומות בהם לא ניתן לספק לעצים את בית הגידול הנדרש, כמו: גגות של חניונים, רחבות כניסה למבני ציבור ומגורים ובכיכרות מרוצפות. המערכת משלבת ספסלים ומשטחי שהייה שונים והינה כלי לתכנון פיתוח עירוני. ולפמן גאה להציג: מערכת שתילה מודולארית מותאמת לעצים גדולים-ירוק בעיר ירוק בעיר צל נוף סביבה מרכז דוד, הוד השרון. תכנון: דאובר אדריכלים פיתוח: דדי גולן אדריכלות נוף אדנית ושזלונג אדנית ומושב אדנית 1923 מאז שנות מצויינות ולפמן חוגגת עיצוב: רחלי צרפתי כהן. צילום: אייל תגר

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events and Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #131 November 2022 | | curiosity 48 אמנים על סף האדריכלות אמנית המתכת אורנה בן עמי ממשיכה להפתיע ביצירות מרתקות המורכבות משילוב ייחודי בין עיצוב דו-מימדי ונפחים תלת-מימדיים. מרבית עבודותיה עוסקות בפרידה, בזיכרונות, בנדודים ובפליטות. העבודה המוצגת כאן מוקדשת לזכר אימה - דמות היושבת ליד מכונת תפירה. תערוכות ״פרויקט מליסה״ - תערוכת יחיד של האמנית עדן אורבך עפרת, מוצגת על מסכי ענק בטיימס סקוור בניו יורק. מדובר בעבודת ZAZ10TS ובחלל הגלריה וידיאו שנעשתה בהשראת טקסט מהמאה העשירית, שבה מוצגת מכונת תעופה עשויה מעצמות, שמושכות אלפי דבורים. 12/12/22 : נעילה ״ - תערוכת הסיום של אמני תוכנית NonFinito 2022״ הרזידנסי של ארטפורט, שבה מוצגים פרויקטים ורעיונות של שישה אמנים: להלי פרילינג, נרדין סרוג'י, תומר דקל, מעיין אליקים, אנה ווילד, וקרן גלר. אוצרת: ורדית גרוס 26/11/2022 – נעילה , תל אביב 8 ארטפורט, העמל בעיריית חולון מציגה את תערוכתו של 58 גלריה האמן רוברט דונר "חסרי לב חסרי בית". דונר - , ממש 1945 אדריכל בוגר הטכניון, נולד ברומניה במאי עם סיום המלחמה. הוא ויתר על אהבתו לאדריכלות שנות עבודה, ומעיד על עצמו 40 לטובת הציור אחרי בהומור: “אני איכשהו ניצול שואה, כי ליוויתי את סיום המלחמה ברחם אמי״. אוצר: יותם אורן. .31/12/22 : נעילה במונטריאול, 67 פרויקט המגורים הביטאטלמעלה: שמיקם את משה ספדיה בין מתווי הדרך של האדריכלות המודרנית. ״התופרת" - פסל לזכר אימה של האמנית למטה: אורנה בן עמי. Above: Habitat 67, residential project in Montreal which placed Moshe Safdie amongst the leading forces of Modernist Architecture. Below: "The Seamstress" - sculpture in memory of Artist Orna Ben Ami's mother.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=