Table of Contents Table of Contents
Next Page  56 / 86 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 56 / 86 Previous Page
Page Background

Project of the Year - Research Category

|

Architecture of Israel

104

|

February

2016

|

page

English

89

41

הדיון ב״יפה״ מהווה פרק חשוב בפילוסופיה, בעיקר

בכל הקשור לאמנות, כאשר זוויות הראיה נעות בין

ה׳אסתטי האוניברסלי׳ ל׳אסתטי האישי׳, כמו גם

בין האמנויות החזותיות לאמנויות השימושיות.

האדריכלות, המשויכת באופן מובן לאמנויות

הפרקטיות, אמורה לבטא, מן הסתם, גם מידה

מסוימת של יצירתיות, שאם לא כן, היא תישאר

מחוץ ל״תמונה״. בהקשר זה ראוי להיזכר בשאלתו

המצוטטת של לואי קאהן "מה הבניין רוצה להיות",

המצביעה בעליל על כך שהבניין אמור לבטא גם

כוונה המונעת מרגשות, יצרים ומאוויים.

המרחב החסר

בתי ספר לאדריכלות סינתטית

אשר אלבז

הקשר המובנה בין העובדתי להבעתי נידון על ידי

היסטוריון האמנות ארווין פנופסקי, שהצביע על

שלושה רובדים בכל יצירה, שהקשר ביניהם חזק

יותר מכלמבע דימיוני: צורותטהורות; איקונוגרפיה

תרבותית; ותוכן תרבותי. לדעתו, התרבות אינה רק

תשובהלבעיות, אלא מערך של סכמות המוטמעות

בשלב מוקדם של החיים, ומתוכן ניתן לייצר אינסוף

של וריאציות המותאמות למצבים שונים.

על אובדן מימד הרגש ביצירה ניתן ללמוד מתגובתו

של ניקולס וולטרסטרוף - פילוסוף ואסתטיקן

אמריקני - לביקורות שהושמעו כלפי קונצרט של

התזמורת הפילהרמונית הווינאית בניו-יורק לזכר

. "מדוע הפילוסופיה

2001

בספטמבר

11

קורבנות

של האמנות אינה מסוגלת לטפל בנשיקות, נגיעות

ובכי?".

לדעת וולטרסטרוף קיים כשל פילוסופי ואתי

ב״אסתטי״ ההיסטורי, ועל כן יש לבחון מחדש את

נקודת המפגש בין התיאוריה לפרקטיקות חברתיות

העוסקות ברגש.

מפגש שכזה מתרחש באופן טבעי בבתי ספר

לאדריכלות ועיצוב, שבהם הנטייה הבולטת ביותר

של הסטודנטים היא להעמיס על פרויקטים

כאשר בעיות אסתטיות נפתרות בקלות על צג המחשב, ראוי אולי להחליף את

השאלה האנכרוניסטית "האם זה יפה" בשאלה "האם זה מתאים”. כלומר האם

הדבר הולם את תכליתו המוצהרת - בין אם מדובר בתחשיבים הכלכליים של היזם,

ברצונות הלקוח או במאוויי המתכנן. האם בעידן שבו מחשבים מייצרים מציאויות

ניתן בכלל לדבר על רגשות?

תכנים סובייקטיביים בהיעדר נקודות התייחסות

אובייקטיביות. שם, ביטויים כגון ״היה לי חשוב״

ו״חשתי צורך״ באים על חשבון התרצה תפקודית,

בין היתר משום שהרקע המקצועי לוקה בחסר.

על רקע זה, הנטייה של חלק גדול מהמורים היא

לחזק את החשיבה הרציונאלית, תוך הקטנת

החשיבות של ראייה סובייקטיבית. במקרים רבים

התוצאה בפועל היא זניחה קיצונית של מבעים

אסתטיים כלשהם, שנחשבו עד לא מזמן כ״לב

היצירה האמנותית״.

מעמדו של האסתטי בבתי ספר לאדריכלות ועיצוב

נבחן, בין היתר, באמצעות שיחות עם ארבעה

פרופסורים - הלל שוקן שהיה ראש בית הספר

לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב, פרופ' מיכה

לוין - ראש דסק המחקר בשנקר, פרופ' יעל מוריה

- ראש המחלקה לעיצוב פנים, מבנה וסביבה

בשנקר, וצבי אפרת, ששימש ראש בית הספר

לאדריכלות בבצלאל.

חלק מהמרואיינים טען שהמרכיב האמנותי נעדר

באופן מוצהר מהעשייה האדריכלית הכוללת, אבל

קיים מטבע הדברים מתחת לפני השטח, ובמקרים

מסוימים הוא משתלט על המבנה.

אחרים טענו שהאדריכלות אינה נותנת כיום מקום

לביטוי אישי והיא אינה אלא מעשה של ארגון נתונים

במרחב הפיזי. כלומר הפן האינסטרומנטלי עומד

במרכז, ורק אליו צריך להתייחס, כאשר האסתטי

מהווה ביטוי לאופנות משתנות המותאמות בעיקר

לצורכי טעם הקהל.

מסקנת המחקר היא, שייצור אדריכלות סדרתית,

תעשייתית, מכנית ומשוכפלת, מתוך מחשבה על

יעילות אינסטרומנטלית, תוך התעלמות מהרב-

תרבותיות המקומית, מניבה מרחבים חסרים,

המנמיכים את תפקידה המסורתי של האדריכלות

כמשקפת מבע רגשי/יצירתי.

המחקר מציע להשיב את הדיון באסתטי

הסובייקטיבי, שהוקע מהיצירה האדריכלית לטובת

האינסטרומנטלי האובייקטיבי חסר המבע.

אסתטיקה לא בהכרח פונקציונלית -

מימין:

אימאג׳ של מבנה עכשווי שפורסמה בסיפרה של

האדריכלית ג׳אן גאנג.

״כלב רע״ - פסל של ריצ׳רד

בעמוד השמאלי, למעלה:

ג׳קסון, משתין על האורנג׳ מוזיאון לאמנות, קליפורניה.

Right:

Aesthetic, yet not necessarily functional

- contemporary building published in "Building:

Inside Studio Gang Architect", 2012.

Left page:

“Bad Dog” - Richard Jackson's

statue urinating on the Orange Museum of Art,

California.