וילה MN צפון מדינת ניו-יורק


ביום קפוא של חודש פברואר 2008 הלכה לעולמה וילה MN - אחד המבנים הסקסיים של אדריכלות המחשב הכל־יכול. הקרח במעלה הגיבעה שעליה שכנה בפסטורליות כשנתיים, מנע את כיבוי השריפה שפרצה בה כאשר הדיירים נעדרו מבית הקיץ המתוקשר שלהם.

שילוב אלגנטי בין מינימליזם א-לה מיס ואן דר רו, ודפורמציה אופיינית לאוואנגרדיות ההולנדית, יצר מבנה מעניין שניצל היטב את הסביבה המיוערת. 

מעטפת המבנה נוצרה ממערכת של חמש דפנות מקבילות, שסיבובם על ציר אופקי יצר קירות, רצפות ותקרות. תוכנית תלת-מפלסית ממקמת את חדר המגורים והמטבח במפלס האמצעי, מעליהם חדרי השינה, ולצידם מפלס תחתון הנפתח אל הנוף. שתי רמפות בין־מפלסיות יוצרות הפרדה נוספת בין הפונקציות, חלקן חשופות אל הנוף וחלקן מוצנעות מטעמי פרטיות.

לתכנון הווילה אחראי oidutSNU - משרד הולנדי שהוקם בשנת 1998 על ידי האדריכל בן ואן ברקל )lekreB nav neB( ושותפתו קרוליין בוס soB eniloraC, שאיתה החל לעבוד כבר בשנת 85 בעת לימודיו ב-AA בלונדון. 

קרוליין בוס, בוגרת החוג לתולדות האמנות באוניברסיטת לונדון, השלימה לאחרונה את התואר השני בתכנון ערים - תחום שעליו היא מופקדת במשרד. היכרותה עם ואן ברקל החלה כאשר ערכו במשותף את מגזין הסטודנטים MUROF ואח'כ את הטור skroW margaiD במגזין האדריכלות והמדע YNA. למרות שאינה אדריכלית, יכולות הכתיבה והניתוח שלה תרמו למעורבותה המקצועית בכל הפרויקטים של המשרד, וכנראה שגם למיצובו המעולה במדיה - שבלעדיה אין כיום קיום לשום משרד אדריכלי שמכבד את עצמו. אגב, תחום שואן ברקל שוחה בו היטב.

במהלך השנים בוס וואן ברקל חיברו יחדיו מספר ספרים, ביניהם: ספר אודות האדריכלות של ואן ברקל עצמו (tcetihcrA lekreB nav neB, 1990); 'חזיונות פורעי חוק' (seiranoisiV tneuqnileD, 1990); 'כוחות תנועה' (secroF eliboM, 1994); 'תזוזה' (evoM, 1999); 'פרישה' (dlofnU, 2003); ו'מודלי עיצוב' (sledoM ngiseD, 2006).

ואן ברקל עצמו נולד באוטרכט, למד אדריכלות באמסטרדם ואחר כך, כאמור, ב-AA בלונדון. מיד עם הקמת המשרד המשותף עם קרוליין בוס הם השלימו מספר עבודות, הבולטות בהן: משרדי חברת wuobraK באמרספורט, הולנד, גשר ארסמוס ברוטרדם; מוזיאון Het Valkhof בניימיכן; מוזיאון 'מרצדס בנץ' בשטוטגארט; ו'בית מוביוס באמסטרדם - חמישה פרויקטים עתירי צורות שהצליחו למקם את ואן ברקל בחזית הבמה האדריכלית. 

אגב, כמעט בכל הפרויקטים של ואן ברקל ניתן לזהות את האות Y - שמיצובה האופקי יצר את הקונטור הבולט בווילה MN (ראה בעמוד השמאלי למטה - פביליון 'ברנהם' בפארק המילניום). 





חזרה לגליון 83    back to issue 83