החשיפה הגדולה

החשיפה הגדולה - תערוכת אקספו שנחאי 2010



תערוכת 'אקספו' - קיצור המילה noitisopxe - נחשבת לאירוע המסחרי והתרבותי הגדול והחשוב בעולם. היריד הבינלאומי הראשון שהתקיים ב'קריסטל פאלאס', לונדון בשנת 1851, הבליט את חשיבות האדריכלות כגורם סמלי המייצג את המשתתפים בכלל ואת אומות העולם בפרט. מאז ועד היום, ביתני התערוכה מהווים כר פורה לבחינת מצבה של האדריכלות, ואמצעי לביטוי הקידמה הטכנולוגית, המבוטאת בדרך כלל באמצעות מיצגים עתירי גימיקים המבוססים על הפתעה ומקוריות.

כתוצאה מכך, הביתנים השונים באקספו נחשבים זה מכבר לאטרקציה המשמעותית ביותר בתערוכה, במיוחד ביתני האומות הנבנים כל אחד בתקציב ממוצע של כ-50 מיליון דולר, תוך הכרה שהתועלת גדולה לאין שיעור מההשקעה.

לאור העובדה שההכנות לתערוכה כרוכות בהוצאות ובזמן רב - בין שנתיים לארבע שנים, כולל התחרויות לבחירת המתכננים - תערוכות אקספו מתקיימות אחת לחמש שנים, בכל פעם במדינה אחרת, בניגוד לביאנלה בוונציה הנערכת מדי שנתיים בביתנים קבועים.

הנקודה הישראלית המשמעותית ביותר עד כה היא פרויקט 'הביטאט' במונטריאול, שנבנה באתר 'אקספו' ב- 967, על אי מלאכותי שיועד לצורכי התערוכה בלבד, אך נותר בה עד היום כחלק משמעותי של העיר. מתכנן הפרויקט - אדריכל משה ספדיה, אז סטודנט ישראלי בן 25 - נחשב עד היום לאחד האדריכלים הטובים בעולם, והפרויקט עצמו אינו נעדר משום תיעוד של תולדות האדריכלות.

הביתן הישראלי תוכנן (ונבנה) השנה על ידי אדריכל חיים דותן (בשיתוף עם המעצב פרוספר עמיר), שמשרדו זכה לפני כשנתיים במכרז של משרד החוץ, לתיכנון, בנייה, תחזוקה ופירוק הביתן, בתקציב מצומצם של כחמישה מיליון דולר - כעשירית מהעלות הממוצעת של שאר הביתנים.

נושא התערוכה - Better City Better Life - נועד להמחיש את מעמדה של העיר בעידן המודרני, על משמעויותיה הטכנולוגיות המנותבות השנה, ברוח התקופה, לתחום האקולוגי. אולם, בחינת ההדמיות המרהיבות של הביתנים על רקע הקמתם בשטח תחת פיקוח סיני הדוק וקפדני -מבטאת יותר מכל את מצבה הבעייתי של האדריכלות הדיגיטלית, המאפשרת מצד אחד תכנון של מבנים פנטסטיים, אך מעוררת מצד שני בעיות לוגיסטיות שעדיין אין להן מענה הולם.

הצגת כמה מהביתנים הבולטים בתערוכה מבליטה, אם כן, את היחס שבין הרעיון האדריכלי החוגג על צגי המחשב, לבין תהליך הבנייה הארוך והמייגע, המצריך עדיין עבודת כפיים של פועלים קשי יום, תחת פיקוח סיני נוקשה וקפדני. הדבר בולט בביתנים רבים, שעד להשלמתם קיבלו עיוותים ותפניות שאינם מופיעים בתוכניות המקוריות.

התערוכה תינעל באוקטובר.

עמי רן





חזרה לגליון 81    back to issue 81