Musical Harmony in Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 88 את המוזיקה המערבית שהתבססה על ארבעה רבעים, במקצבים אחרים שהושאלו מתרבויות אחרות, כמו גם בחלוקה הטונלית לרבעי טונים המקובלת מאוד במוזיקה המזרחית. לסיכום: לעומת מושג ההרמוניה הכמעט מופשט, כאשר מדובר באדריכלות, במוזיקה כללי המשחק ברורים ומוקפדים, וניתן על כן לחלץ מהם מספר עקרונות חשובים: האחד - שעיצוב הרמוני יכול להיבנות מתיאום מתוזמר בין מרכיבים בעלי אופי אחיד, מנוגד או משלים. השני – ששינויים הרמוניים מתאפשרים כל זמן שכללי המשחק מבוססים על מרכיבי השפה (כל שפה): הסמיוטיקה (הסימנים), הסינטקס (סדר הדברים), והסמנטיקה. השלישי - שהרמוניה באדריכלות כמו במוזיקה, היא מבע תהליכי תלת מימדי (בשונה מהמבע הדו מימדי בציור למשל) ולא מצג סטטי ״קפוא״ כהגדרתו המצוטטת והשגויה של גתה. על בסיס זה ניתן להשוות את חללי התווך באדריכלות לאקורדי המעבר במוזיקה. הכוונה היא לרצף מתוכנן של חללי ביניים שתפקידם המובהק הוא להוסיף תוכן בעל משמעות מרחבית למבנה תוך חיבור או ניתוק מתוזמרים, ליצירת מתח, השהיה, והרפיה. הכוונה היא למסדרונות, מדרגות, מעליות, מבואות, חצרות וחדרי המתנה, שתפקידם הוא לא רק לחבר, או גם ובמיוחד להפריד בין החללים הייעודיים, והדוגמאות המוחשיות ביותר מצויות באדריכלות המוסדית –בתי ספר, בתי משפט, בתי כלא או מנזרים, בתי חולים או בתי בריאים, שבהם קיימת אינטראקציה קטגורית מסובכת בין (לפחות) ארבעה סוגי משתמשים: בעלי תפקידים אינטגרליים, מבקרים זרים, אנשי תפעול, ביטחון ומינהלה. לכל קטגוריה מוקנות ״זכויות גישה״ ממודרות, שהחיבור המאוזן ביניהן מכתיב למעשה את המערך התפקודי ההרמוני של המבנה. תודה לקלאודיה שץ ואיתי טל (המורה שלי לגיטרה) על השגחת הכשרות הקפדנית בהיבט המוזיקלי.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=