אדריכלות ישראלית - גיליון 135

Musical Harmony in Architecture אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 84 חומר למחשבה ד״ר עמי רן הרמוניה מוזיקלית באדריכלות בעמוד זה: המוזיאון לתרבות מוזיקת הפופ, סיאטל. פרנק גהרי אדריכל: ניסיונות של אדריכלים להעניק למבנים עומק תרבותי באמצעות מבע ״מוזיקלי״, מסתכמים בדרך כלל בפרשנויות אסוציאטיביות אישיות, המתבססות על תנועה, שאין בינם לבין הרמוניה מוזיקלית שום קשר מחייב. בית הספר החדש למוזיקה בפריז בעמוד השמאלי: Élancourt Music School בעמוד הימני: OPUS 5 Architectes אדריכלים: הערת שוליים אודות האדריכלות הבארוקית: ״בעוד 18- הסופר והוגה הדעות הרמן גתה כתב בסוף המאה ה שמוזיקה היא אדריכלות נוזלית, הארכיטקטורה היא מוזיקה קפואה״. מאז, ההערה השגויה הזאת מצוטטת באופן עיוור על ידי כל מי שלא ממש מבין מהי אדריכלות, ובוודאי שלא את ייחודה של האדריכלות הבארוקית הזורמת. מעבר לעובדה שהציטוט הזה אינו תורם להבנת הקשר בין שתי הדיסציפלינות התרבותיות האלה, הקביעה של גתה טועה ומטעה כאשר היא מציגה את המוזיקה במבע דינמי מתנשא, לעומת האדריכלות הארצית והסטטית לכאורה. אדריכל הרנסנס ליאון בטיסטה אלברטי, היה מתון יותר כאשר טען שאותם מאפיינים המענגים את העין עשויים לענג גם את האוזן. האומנם? בעוד שמרקם הרמוני מוזיקלי מתייחס למספר מצומצם של שכבות של צלילים ומקצבים המופקים על ידי מספר מצומצם של מקורות, מרקם אדריכלי מתבטא באינספור צורות, חומרים, פרופורציות, שלא לדבר על הקשרים הפונקציונליים הרבים המקיימים מערכות יחסים מגוונים בין פרטי המבנה. והשאלה היא כיצד בכל זאת ניתן לחלץ מההשוואה בין שתי הדיסציפלינות השונות זו מזו, מונחים מוגדרים שעשויים להעניק לכל אחת מהן ערך סינרגי?

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=