אדריכלות ישראלית - גיליון 135

ISSN-0-792-1268 www.aiq.co.il Architecture of Israel 135 אדריכלות ישראלית Interpretation Centre of Romanesque, Lousada, Portugal. spaceworkers®. Photo: Fernando Guerra FG+SG 09-9551500 : טלפון למנויים FG+SG . צילום: פרננדו גוארה spaceworkers המרכז לפרשנות הרומנסק, לוסאדה, פורטוגל. אדריכלים:

קאסה דל סול - חוות רכיבה טיפולית לימוד רכיבה בסיסי ומקצועי רכיבה טיפולית בהשתתפות קופות החולים לפיתוח התודעה באמצעות רכיבה על סוסים NLP קורס בקרוב - קורס מדריכי רכיבה טיפולית 055-2555660 : טל 36 מושב גנות התאנה

135 2 8 48 84 עורך ראשי מנהלת המערכת עוזרת לעורך כתבות שטח מזכיר המערכת עוזרת מחקר תרגום ועריכה אנגלית צלמי מערכת ייעוץ לשוניי עריכה גרפית הכנת לוחות הוצאה לאור כתובת המערכת טלפון פקס דוא״ל אתר כתב עת לאדריכלות עיצוב וסביבה אדריכלות ישראלית 11/2023 - 135 אדריכלות ישראלית המענטש מתכנן תוכניות ואלוהים צוחק אדריכל ד"ר עמי רן דבר העורך נוימן חיינר אדריכלים ד״ר הילית מזור פרופיל העונה התחדשות הקיבוצים - ג׳נטריפיקציה בע״מ אדריכל פרדי כהנא, ד״ר עמי רן חומר לעבודה הרמוניה מוזיקלית באדריכלות ד״ר עמי רן חומר למחשבה 2023 נובמברכל הזכויות שמורות אסור להעתיק או לצלם מתוך החוברת ללא קבלת רשות בכתב מהמערכת © 34 מדור לסיקור אירועים ותחרויות רחל בן אהרון סקרנות 60 FFAS אדריכל ד״ר עמי רן MA רחל בן אהרון ד״ר הילית מזור בוני אבנס אלדד קרצמן MA אלה רן אדריכל מיכאל פילדמן יצחק מרום, אלה אבישר MA תלמה פרויד מאי נר שפירא אדריכלות ישראלית הרצליה ב׳ 321 . ת.ד 09-955-1500 09-955-1502 ai@netvision.net.il aiq.co.il פורטוגל ,SPACEWORKERS נטל מן אורח העונה מערכת מייעצת אדריכל פרופ' טיגרן האס, שטוקהולם פרופ׳ נעמי כרמון, הטכניון חיפה אדריכל פרופ' בן-עמי טורקניץ', ברזיל אדריכלית ד״ר אסנת רוזן קרמר, ויצו חיפה אדריכל רוני זייברט, התאחדות האדריכלים אדריכל אוסוולדו סתיו, התאחדות האדריכלים פרופ' יצחק מאיר, אוניברסיטת בן-גוריון אדריכל פרופ׳ רפי רייש, האוניברסיטה העברית אדריכל פרופ׳ יאשה גרובמן, הפקולטה לאדריכלות בטכניון

Editorial Architecture of Israel #135 | November 2023 | אדריכלות ישראלית 2 שנה אני מתעמת ארבע פעמים בשנה עם השאלה על מה לכתוב את הטור הזה, ומחכה בסבלות 35 כבר בכל פעם שמשהו מעניין יתרחש ויפתור לי את הדילמה של כמה מנויים יזדהו איתי, וכמה מהם יגישו בקשה לבטל את המינוי. בכל פעם אני שואל את עצמי מחדש, איך זה יכול להיות ששתי קבוצות שאין , נוצרות כמעט באותו גודל, כמו למשל מספר זהה של whatsoever ביניהן שום קשר ותיאום מוקדם, זכרים ונקבות, בוחרי ימין ובוחרי שמאל, מאמינים וכופרים, אותו מספר שוטרים וגנבים, גוזלים ונגזלים, אותו מספר של פרשני מלחמה קשקשנים, שיודעים לעשות פרצוף של ידענים, כמעט כמו מספר אלה שמאזינים להם כאילו הם באמת יודעים משהו שאנחנו לא יודעים. אבל, לא ברור כיצד זה קרה, שבניגוד מוחלט לכל הכללים, יש בארץ יותר חכמים מאשר ׁשֹוטִים, או אם תרצו: כֵּיצַד בָּאּו חַכְמֵי חֶלֶם לָעֹולָם. בדקתי וזה הסיפור: פַּעַם אחַת נָתַן הַקָּדֹו ׁש־בָּרּוְך־הּוא למלאְך הַמְּמונֶּה עַל הַלֵּידֹות שְׁנֵי שַׂקִּים מְלֵאִים עם נִשְׁמֹות בְּנֵי אדָם לפזרן עַל פני הָארֶץ. בְּשַׂק אֶחָד הָיּו נְשָׁמֹות שֶׁל חֲכָמִים, ּובַשַּׂק הַשֵּׁנִי הָיּו נְשָׁמֹות שֶׁל טִפְּשִׁים. עָף הַמַּלְאְך עַל פְּנֵי הָארֶץ וְזָרַע אֶת הַנְּשָׁמֹות: פִּזֵּר חֹפֶן אֶחָד שֶׁל נְשָׁמֹות חֲכָמֹות כאן, וחֹפֶן שֶׁל נְשָׁמֹות טִפ ְּׁשֹות שם. וכך נֹולְדּו בעולם חֲכָמים ו ְׁשֹוטִים בְּמִסְפָּר שָׁווֶה. אלא שכַּאֲשֶׁר הַמַּלְאְך הגיע אֶל הַמָּקֹום שֶּׁבֹו נִבְנְתָה אחַר־כ ְָּך הָעִיר הַמְּהֻלָּלָה חֶלֶם, נִתְקְלּו כְּנָפָיו בְּהַר גָּבֹוה נְטּוע עֵצִים וְשִׂיחִים. הַמַּלְאְך נָפַל, ּובַשַּׂק שֶׁל הַנְּשָׁמֹות הַחֲכָמֹות נִתְקַע קֹוץ וְקָרַע ּבֹו קֶרַע רָחָב, ּומִּתֹוְך הַשַּׂק נָפְלּו כָּל הַנְּשָׁמֹות הַחֲכָמֹות, ומאז, כָל הַּנֹולָדִים בַּמָּקֹום הַהּוא חֲכָמִים, כֻּלָם נְבֹונִים, וכֻּלָם יודעים הכל. בִּרְבֹות הַיָּמִים נפוצו חכמי חלם וְהָיּו לעם, ואמְרּו לעצמם: הָבָה נִבְנֶה לָנּו מדינה, וְנִקְרָא אֶת שְׁמ ָּה ישראל. הקדוש ברוך הוא יתברך שמו נרתם למשימה, ועזר להם להקים מדינה שכולם בה חכמים וכולם בטוחים שכל מי שמסביבם הם צאצאים של השוטים, ואוי למי מהם שיתעסק איתם. עברו שנים, וכיום אין אומנם לחכמי חלם משהו שניתן לכנות אותו ״מדינה מתוקנת״, אבל יש להם עם מופלא שהוציא מתוכו את ההמצאות הכי מתקדמות בעלם - עם שהניב הכי הרבה חתני פרס נובל, אבל לא השכיל להימנע מלהמליך עליו קבוצת שוטים, זחוחים ויהירים, שהביאו עליו מלחמה שרק עם של שוטים זוכה בה פעם באלפיים שנה. ג׳ון לנון כתב על זה את השיר ״החיים זה מה שקורה כשאתה עסוק בלתכנן תוכניות, אבל בחלם דיברו יידיש ושם נאמר: "א מענטש טראכט און גאט לאכט" לאמור: אדם מתכנן ואלוהים צוחק. אנחנו נתגבר אדריכל ד״ר עמי רן https://www.youtube.com/watch?v=nM39QUiAsoM המענטש מתכנן תוכניות ואלוהים צוחק דבר העורך איור: דני קרמר - מתוך הכריכה לספר ״שוטים וליצנים״ בעריכת עטרה אופק

www.heimtextil.messefrankfurt.com/iah INTERIOR. ARCHITECTURE. HOSPITALITY. 9 – 12. 1. 2024 FRANKFURT/MAIN התערוכה פונה ל : מעצבי פנים, אדריכלים, מנהלי אירועים ומלונאות. ++ יתקיימו בתערוכה: סיורים ועוד. הרצאות ++ שיחות talbar@talbar.co.il Tel. 077 562 19 00

Editorial Architecture of Israel #135 | November 2023 | אדריכלות ישראלית 4 בנייה מתועשת מבית אקרשטיין - שילוב של איכות, חדשנות ונראות יוצאת דופן פריקסטים מבטון אדריכלי פרויקט קמפוס האשל קיסריה נוימן חיינר אדריכלים בשיתוף תמי יניב אדריכלות צילום - עמית גושר אלמנטים מרחבים לחיפוי חזיתות גימורים במידות וחתכים שונים בהתאם לתיכנון אדריכלי רמת דיוק ואיכות מקסימלית שנשמרת לאורך זמן אקרשטיין תעשיות בע"מ, בית אקרשטיין , הרצליה פיתוח 8 משרד מכירות ותצוגה ראשי: רחוב המדע | www.ackerstein.co.il | 1-700-500-959

טבע בודד צילום: גלית גובזנסקי 09-9567776 :למנויים טלפון מגזין טבע הדברים רואים את העולם בעיניים ישראליות

מבצעת מגוון עבודות נגרות המתוכננות על ידי טובי האדריכלים כנרתי נגרות בע"מ והמעצבים, תוך שילוב בין טכניקות חדשניות, טכנולוגיות מתקדמות, תוכנות מחשב עדכניות, חומרי גלם מעולים, מכונות יצור מתקדמות וכמובן צוות מקצועי ומיומן בעלת נסיון של למעלה משלושים וחמש שנה המאפשר לה להגשים את נגריית כנרתי חלומם של הבוחרים לעבוד איתה. פארק תעשיות עמק חפר 22 החריש 09-8663139 . טל office@kinarti.co.il

Profile of the Season - Neuman Hayner Architects אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 8 פרופיל העונה ד״ר הילית מזור נוימן חיינר אדריכלים - כל פרויקט והסיפור שלו מוזיאון וירטואלי - ים המלח מימין: המבנה בצורת טבעת מוביוס, צף מעל חלל גלילי שבו מוצגות תערוכות, שהפותחת בהן הייתה של הצלם הבינלאומי ספנסר טוניק נוימן חיינר אדריכלים Virtual Museum - Dead Sea Shaped lake a Mobius ring the building floods over cylindrical exhibition spaces, with the opening display by the international photographer Spencer Tunic Neuman Hayner architects

2023 נובמבר 135 פרופיל העונה - נוימן חיינר אדריכלים אדריכלות ישראלית 9 | | | שרון נוימן, בעלת תואר ראשון באדריכלות ובפיזיקה ותואר שני בעיצוב תעשייתי , בוגרת הטכניון, ויצו חיפה ואוניברסיטת בר אילן, ואדריכל יפתח חיינר בוגר הטכניון, מנהלים בתשע השנים עובדים, עתיר ניסיון בתכנון 15- האחרונות את משרד נוימן חיינר אדריכלים. המשרד המעסיק כ מבנים פרטיים, מבני חינוך, בתי מלון, בנייה רוויה, ומבני ציבור; מרביתם פרויקטים יצירתיים שבהם מושם דגש על התייחסות לקונטקסט והיבטים אקלימיים, גמישות מחשבתית, בהירות תכנונית, ופיתוח נרטיב מקורי לפרטים בכל פרויקט. כיצד הרקע האקדמי המורחב שלך, תורם ליצירת פרויקטים איכותיים יותר, כאשר הוא חובר לניסיון של יפתח בהובלת פרויקטים מורכבים? שרון: אולי זו קלישאה, אבל אני מאמינה שכל אדריכל צריך רגליים על הקרקע וראש בעננים. אני מתכוונת לחיבור הייחודי למקצוע האדריכלות בין הבנה טכנית לידע כללי. לדעתי אדריכל טוב חייב להיות גם תרבותי, בדומה לאיש הרנסנס, שיכול לעשות הרבה דברים אבל בחר דווקא באדריכלות. מה זה בעינייך אדריכל תרבותי? אדריכל שיודע לצייר, לנגן על פסנתר או סתם משכיל מצוי? שרון: לדעת לצייר ולנגן זה נהדר אבל פחות רלוונטי בעיניי. התרבותיות באה לידי ביטוי בסקרנות למידה מקיפה ורב-תחומית. אדריכלות טובה שמוצאים בה עומק ועל זמניות ויש בה מינונים שונים של סוציולוגיה, פסיכולוגיה, אמנות, פילוסופיה, טכנולוגיה, אנתרופולגיה, הרי אדריכלות נוגעת ונובעת מכל התחומים האלה. לא נעים להודות, אבל אולי בעצם כן... הפרויקט הכי יצירתי שלכם בעיניי הביקורתיות הוא המוזיאון הווירטואלי בים המלח. אבל מדוע בעצם מוזיאון וירטואלי זקוק בכלל לצורה? שאלה מעניינת... בפרפראזה על מטפס האוורסט – אולי פשוט משום שאפשר?... אבל ברצינות, הצורה והנרטיב אמורים למשוך קהל שיסכים לשלם עבור ״הביקור״, בדיוק כמו במוזיאון רגיל. המצב שבו אין מגבלות פיזיות, תקציביות ותב"עיות (שאיתן אנחנו מתמודדים כל יום), העיף אותנו למחוזות אינסופיים ובחרנו להעניק למבנה המדומיין צורה אינסופית של טבעת מוביוס קלילה, שצפה על פני המים וממסגרת את הקונטקסט הנופי. מקובל לחשוב שסיפורים עוזרים לנו להבין את עצמנו. בהזדמנות אחרת טענתם שכל פרויקט צריך שיהיה מאחוריו סיפור. המפגש החד פעמי בין התכלית, המקום והזמן אינם מספיקים? יפתח: לא כל פרויקט זקוק לסיפור גיבוי, אבל במקרים רבים, נרטיב קוהרנטי מספק ציר שמתוקפו ניתן לקבל החלטות (גם ברמת הבית הפרטי), והוא משמש אותנו למיתוג בפרויקטים מסחריים, או אפילו לעבור בקלות רבה יותר את הוועדות בפרויקטים בעלי השפעה עירונית. הרשו לי לחדד את העניין. תנו דוגמה להמצאת סיפור מעניין שתרם משמעותית לאיכות הפרויקט. במקרה הכינונו... את פרויקט אדרבה בלוד - מרכז מבקרים תיירותי-חינוכי יחיד מסוגו בלוד, שבתיכנונו זכינו בתחרות מוזמנים. המרכז עוסק בחשיבה יהודית ברוח התנאים, כאשר מעבר למידע ההיסטורי שהוא אוצר, שמנו דגש על הכלים שמאפשרים להתמודד עם המציאות המודרנית שבה אנחנו חיים. היה חשוב לנו לספר סיפור על מרחב דמוקרטי שמזמין להתעמק בידע היסטורי שלא קפא בזמן, מרחב אטרקטיבי שבו ל"קורא" יש תפקיד מכריע באיכות החוויה... והסיפור הוא על ״ערמת ספרים״ מופשטת, שמזמינה לחסות בצילה גם כאשר הבניין סגור. היא כוללת מרחבים ציבוריים בהיררכיה משתנה גם בחללי הפנים, באמצעות אור סימבולי וידע שבוקע מבעד ל"דפי האבן" דרך פרטי המעטפת הניצבת כאייקון בכיכר שבחזית הבניין. שרון. היה לך משרד מצליח משלך. מה בעצם גרם לך להחליט לחבור ליפתח ולפתוח משרד משותף? אכן, עד לחיבור (המוצלח) עם יפתח הייתי בעלת שנה, אבל תכננתי 18 משרד (מצליח) במשך בו בעיקר וילות. למרות שאני עדיין מאד אוהבת לתכנן בתים פרטיים, חלום חיי היה לתכנן מבני ציבור שבהם ניתן להעניק ערך מוסף לאוכלוסיות נרחבות יותר. זה מרתק אותי. יפתח בא ממשרד שבו הוא היה אחראי על פרויקטים גדולים ומרשימים, והחיבור בינינו היה מאגבר. הפריצה לתחום הפרויקטים הציבוריים הייתה לא פשוטה, אבל היום אנחנו נהנים מפרות המאמצים. לאיזה סוג של פרויקטים את מכוונת בתחום הציבורי? במלוא הכנות – בכל הסוגים. אבל אם חייבים ממש לבחור אז משהו כמו המוזיאון הווירטואלי שתכננו בים המלח, בלי לחשוש מהאפקט ההרסני של הסביבה המלוחה. מקובל מאוד שכל משרד אדריכלים שואף בנקודה מסוימת של התפתחותו למצב את עצמו כמתכנן של פרויקט ציבורי בעל שם טוב...

Profile of the Season - Neuman Hayner Architects אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 10 הצעה לתחרות לתכנון הפקולטה לאדריכלות באוניברסיטת למעלה בשני העמודים: תל אביב, בהשראת צללית הבית האוניברסלי שנלקחה מציור ילדים, כדי ליצור מעטפת אנדו).הדמיה:אייקונית היוצרת דופן כיכר פעילה, הכוללת מרחבי יצירה בלתי פורמליים ( אנדו)(הדמיה: מרכז מבקרים חווייתי ״אדרבה״ בלוד - זכייה בתחרות מוזמנים למטה: בית דו-משפחתי בהרצליה. סדרה של סגמנטים הפורצים מגבולות בעמוד השמאלי: המעטפת מכניסים אור ואויר בחזית הדרומית והצפונית. עמית גושרצילום: אבל אם כולם יתכננו מוזיאונים, מי יתכנן בתים שכדאי ונעים לגור בהם, המחשב? המחשב מציע אמנם מכלול רחב של כלים, אף עשויה להגדיל באופן משמעותי AI ומהפכת ה את מגוון הכלים. אבל אסור לשכוח שמי שמפעיל את הכלים, לטוב או לרע, הם האדריכלים. תהליך התכנון שלנו, בכל פרויקט מתחיל תמיד בהכנת שאלון פרוגרמתי מפורט שאותו אנחנו כותבים לפני התכנון. עד היום קראנו אלפי שאלונים כאלה וכתבנו לא מעט, ואם קוראים את הפרוגרמה ברגישות שאיננה קיימת וכנראה גם לא תהיה, למחשב, ניתן להבחין בייחודיות של כל אחד מהם. זה לא סוד שכמו שאנשים שונים האחד מן השני, גם המציאות משתנה, ואיתה גם הנתונים הפיזיים, התקציבים, התבע"ות, ועוד לא נולד המחשב שיצליח לחלץ את מלוא הזכויות מ״תב"ע ישראלית מצויה״. ולכן, סביר להניח שעד שיהיה אחד כזה, גם התוצרים לא יהיו גנריים. יתרה מכך – אנחנו מתכננים לכל פרויקט מספר חלופות, ועדיין לא יצא לנו לעשות שימוש בחלופה שנפסלה מקודם לפרויקט אחר. כך שניתן להניח שבמקומות שבהם מחפשים חשיבה מקורית אין תחליף לאנשים בשר ודם, למרות שקיים חשש שיזמים עלולים לטעות ולבחור, משיקולי חיסכון בשכר טירחה, באדריכלות ממוחשבת, חסרת נשמה, שעלולה להוות בכייה לדורות. הסיפור הזה מתקשר בהחלט לראש בעננים... יש לכם דוגמה למצב שבו ללא הראש, היו צומחות על הרגליים יבלות?... בהחלט... בית דו-משפחתי בהרצליה שנקודת הפתיחה בו הייתה מגרש צר וארוך עם כיווני אוויר מוגבלים בגלל הבית הדו-משפחתי הצמוד. מדובר בבעלי בית - זוג "ירוק כהה", שההיבטים האקולוגיים היו מאוד חשובים לו. לא בטוח שמדובר ביבלות, אבל היה להם חשש מבית חשוך וחנוק, ובפועל הפתרון של פילוח הבית לסגמנטים, באמצעות מערכת פתחים הציפה את החללים הפנימיים באור טבעי ואיוורור. אני נמנעת מלשאול שאלות מביכות על המצב המייאש, שלך תדע לאן הוא מוביל. אבל, בכל זאת: לכל נקודת מפנה חברתית (ובוודאי שכשמדובר בתפנית קיומית), ישנה משמעות ישירה על מוצרי הצריכה בכלל, ועל התוצר האדריכלי בפרט. מדובר בתוצרים שמושפעים בלאו הכי מגישת הרשויות המקומיות, שהולכות

2023 נובמבר 135 פרופיל העונה - נוימן חיינר אדריכלים אדריכלות ישראלית 11 | | | וצוברות כוח עצום - מה שמאפשר לפקידים להכתיב את האג׳נדה. כלומר, כיצד בעצם ייראה הבניין, בדרך כלל תוך העדר מעוף או פשוט בגלל חוסר ניסיון מקצועי. והשאלה היא: כיצד אתם מתמודדים עם ההנחיות המרחביות ובמיוחד הפרשנויות המקשות של התב״ע? היות שאנחנו מאמינים בתכנון מקורי וחדשני, יש לנו בהחלט תסכול גדול בהתמודדות עם קונבנציות והנחיות שרירותיות. במיוחד מהקצב שבו הדברים מתנהלים, ואי הבהירות התכנונית שדוחפת למכנה משותף נמוך. זה נושא כואב שיש לו השפעה מכרעת על איכות המרחב הציבורי ואיכות החיים של כל אחד מאיתנו. ההתמודדות מבחינתנו קשוחה ויומיומית, אבל אנחנו ערוכים לה ואין לנו שום כוונה לוותר. אנחנו משקיעים מאמצים רבים באמצעי המחשה, כדי למנוע אי הבנות ולעשות לרשות ״חשק" ואהדה לפרויקט; שמים דגש על הממשק עם המרחב הציבורי ומוכיחים לצוותים המקצועיים שיש באדריכלות טובה גם אינטרס ציבורי - לא תמיד ולא לכולם זה ברור. במקביל אנו משתפים את הרשויות במערכת השיקולים הרחבה שלנו בענייני תרבות, אקלים, טכנולוגיה ומוצאים לא פעם אוזן קשבת ומתעניינת. העובדה שאנחנו עוסקים גם בתכנון עירוני ובתכנון מבני ציבור, מסייעת לנו ביצירת דיאלוג איכותי גם בבנייה מרקמית, רבי קומות ובתים פרטיים. Competition entry for the Faculty of Architecture at Tel Aviv University. Taken from a children's painting, the silhouette of universal house served as an inspiration for an iconic mantle for an active square containing informal work spaces. Below: Semi-detached house in Herzliya - A series of segments breaking out from the mantle allow in light and air in the southern and northern front. Photo: Amit Gosher Right page below: "Adraba", winning proposal for experiential visitor center in Old where 3D light assemblage and dis-assemblage is projected out through the mantle. Neuman Hayner architects

Profile of the Season - Neuman Hayner Architects אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 12 בית בעין איילה גרם המדרגות המוביל למרפסת הגג ה מקרה את הכניסה לבית. למעלה: החצר האחוריתבאמצע: סמיכות הגינה לפתחים שקופים מכפילה את תחושת המרחב הן בבית למטה: והן בחצר. גרם המדרגות במרכז חלל המגורים מהדהד סגנונית את גרם בעמוד השמאלי: המדרגות בחזית הכניסה. נוימן חיינר אדריכלים עמית גושרצילומים: House in Ein Ayala Top: The staircase leading to the roof balcony announces the entrance to the house. Middle: the backyard Below: The Garden proximity to transparent openings doubles the sense of space in both home and yard. Left page: The staircase in the center of the living space echoes the staircase on the entrance facade. Neuman Hayner architects Photos:: Amit Gosher

2023 נובמבר 135 פרופיל העונה - נוימן חיינר אדריכלים אדריכלות ישראלית 13 | | |

Profile of the Season - Neuman Hayner Architects אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 14

2023 נובמבר 135 פרופיל העונה - נוימן חיינר אדריכלים אדריכלות ישראלית 15 | | | בית בעין איילה הגן מוחדר אל חדר הילדים דרך חלון בעמוד זה: אסימטרי. שימוש בחומרים טבעיים פשוטים מניב חללים משפחתיים שנעים לשהות בהם. הגלריה בחלל הכפול בעמוד הימני למעלה: מקשרת בין מרחב המגורים הפתוח וקומת הילדים. נוימן חיינר אדריכלים : עמית גושרצילומים House in Ein Ayala Simple, natural materials make family spaces pleasant to stay in. This page: The garden is inserted into the children's room through an asymmetrical window. Right page: The gallery in the double height space links the open living area with the children's floor. Neuman Hayner architects Photos: Amit Gosher

Profile of the Season - Neuman Hayner Architects אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 16 (בשיתוף אדר׳ תמי יניב)פנטהאוז בתל אביב חיבור בין שתי דירות הגג באמצעות מרפסת למעלה: שנבנתה על חשבון אחת מהן, איפשרה קבלת פנטהאוז החולש על כל מרחב הגג. גרם מדרגות עשוי מסיבי פחמן (אסא אלונזו), למטה: מאפשר לעלות ישירות אל הגג. מרחב המגורים - חלל כפול בעמוד השמאלי למעלה: במטבח ובחדר האוכל, וחלל נמוך בסלון. קומת הכניסה - דלת נסתרת בקיר בתוכנית מימין: המטבח מובילה אל סוויטת השינה, ומאפשרת את הקטנת שטח המחיה בהתאם לכמות האנשים בבית. קומת הגג והגשר המחבר בין בתוכנית משמאל: המרפסות ושתי הבריכות. נוימן חיינר אדריכלים עמית גירוןצילומים: Penthouse in Tel Aviv Above: Connection between two roof apartments yielded a balcony in one of them, enabling the penthouse that dominates the entire roof space. Below: Carbon-fiber staircase enables a direct assent to the roof. Left page: the living space - a double height space in the kitchen and the dining room, and a low ceiling in the sitting space. Drawing (right): The entrance floor with a hidden door in the kitchen wall that leads to the sleeping suite, allowing the division of living space according to the amount of people in the house. Drawing (left):The roof and bridge connecting the balconies and two pools. Neuman Hayner architects Photos: Amit Geron

2023 נובמבר 135 פרופיל העונה - נוימן חיינר אדריכלים אדריכלות ישראלית 17 | | |

Profile of the Season - Neuman Hayner Architects אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 18 (בשיתוף אדר׳ תמי יניב)פנטהאוז בתל אביב סלון אינטימי באגף הפרטי, ומעליו התחתית בעמוד זה: השקופה של אחת משתי בריכות השחייה שעל הגג. חלל כפול שנוצר כתוצאה מפירוק בעמוד השמאלי: באחת מהדירות, לטובת מרפסת חיצונית 24 הקומה ה המקשרת בין שני חלקי הדירה. מטרים המכיל בתוכו 5.8 חתך דרך קיר בגובהבתוכנית: מטבח, מערכות מיזוג, מעברים נסתרים, בר, מערכות אודיו, וידיאו ומקומות אחסון. נוימן חיינר אדריכלים עמית גירון צילומים:

2023 נובמבר 135 פרופיל העונה - נוימן חיינר אדריכלים אדריכלות ישראלית 19 | | | Penthouse in Tel Aviv This page: Double height ceiling created by dismantling one of the the 42nd floor apartments, for the benefit of an external balcony that links the two parts of the apartment. Drawing: Section through the 8.5 height meter wall containing kitchen, air conditioning systems, hidden passages, bar, audio systems, video and storage. Right page: An intimate living room in the private wing, and above it the transparent bottom of one of the two swimming pools on the roof. Neuman Hayner architects Photos: Amit Geron

Profile of the Season - Neuman Hayner Architects אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 20 בית דו-משפחתי בסביון החזית הפונה לסימטהלמעלה: הפרדה מוחלטת מהבית השכן הדו-משפחתי, נעשית למטה: באמצעות תיחום מסיבי של חצר הבריכה גשר מרחף בחלל הכפול מעל פינת בעמוד השמאלי למעלה: האוכל מחבר בין החדרים בקומה העליונה. המטבח - חלק אינטגרלי של מרחב המגורים הפתוח.מתחת: קומת הקרקעבתוכנית: נוימן חיינר אדריכלים עמית גושרצילומים:

2023 נובמבר 135 פרופיל העונה - נוימן חיינר אדריכלים אדריכלות ישראלית 21 | | | Semidetached house in Savyon This page: Bridge floats above the double space dining area, connecting the upper floor rooms Below: The kitchen - an integral part of the open plan living room. Drawing: Ground floor Right page top: Front facade facing the alley Below: Absolute separation from the neighboring house is achieved by a clear definition of the pool courtyard. Neuman Hayner architects Photos: Amit Gosher

Profile of the Season - Neuman Hayner Architects אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 22 בית בחרוצים החזית האחורית - הבריכה מונמכת למעלה: מהבית בהתאם לטופוגרפיה של המגרש המוארך קיר הבטון המאפיין את חזית הבית למטה: מונכח בחדר הרחצה של חדר השינה חלוקת חזית בעמוד השמאלי למעלה: הבטון ״מתפרקת״ בהתאם לטופוגרפיה באמצעות מדרגות הכניסה מרחב המגורים הנהנה מקשר ישיר למטה: עם החצר האחורית נוימן חיינר אדריכלים עמית גושרצילומים: House in Harutzim Top: Back facade - the pool is lower than the house level, according to the topography of the elongated plot. Below: The concrete wall that characterizes the front facade is echoed in the bathroom Left page: The entrance stairs help create the image of A "dismantled" front facade according to the topography Below: The living room, enjoying a direct connection with the backyard Neuman Hayner architects Photos: Amit Gosher

2023 נובמבר 135 פרופיל העונה - נוימן חיינר אדריכלים אדריכלות ישראלית 23 | | |

Profile of the Season - Neuman Hayner Architects אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 24 בית פרטי בסביון הקורה והעמוד בעמוד הימני למעלה: הנושאים את תקרת החלל הכפול במרחב הציבורי, מגדירים את מקום הכניסה החזית האחורית - שתי קוביות באמצע: 4 מופרדות באמצעות מבנה תווך ברוחב מ', מגדירות את ההבדל בין האגף הפרטי לציבורי הגלריה בחלל הכפול של מרחב למטה: המגורים מרחב המגורים הפתוח בעמוד השמאלי: הכולל את מבואת הכניסה, פינת האוכל והסלון, נהנה מהקשר הבלתי אמצעי עם החצר האחורית נוימן חיינר אדריכלים עמית גושרצילומים:

2023 נובמבר 135 פרופיל העונה - נוימן חיינר אדריכלים אדריכלות ישראלית 25 | | | A private house in Savyon This page: The open living area that includes the entrance, dining area and living room, enjoys the Inherent context of the backyard Right page: The beam and column that support the double height space ceiling in the public space, define the entrance. Middle: Back front - two cubes separated by 4 m wide intermediate space, define the difference between the private and public wings Below: The gallery in the double height space living room Neuman Hayner architects Photos: Amit Gosher

Profile of the Season - Neuman Hayner Architects אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 26 בית פרטי בסביון הקובייה הקדמית (משמאל) מכילה את בתוכנית: הפונקציות הציבוריות בעוד שהקובייה האחורית (מימין) מכילה שלוש קומות, כל אחת מציגה דרגת פרטיות משתנה בהתאם לצורכי הדיירים המטבח הממוקם מתחת לגלריה פתוח למבואת למטה: הכניסה, משקף באמצעות ארון המעילים והתיקים את המרחב הלא-פורמלי המבוסס על נוחיות המשתמש חומרי הגמר מקשרים ויזואלית בין פרטי בעמוד השמאלי: המבנה נוימן חיינר אדריכלים עמית גושר צילומים: A private house in Savyon In the drawing: The front volume (left) contains the public functions, while the rear one (on the right) contains three floors, each presenting varied degree of privacy according to the tenants' need Below: The kitchen located under the Gallery is open to the entrance hall, reflecting the informal spatial attitude based on user convenience rather than synthetic aesthetics Left page: Finish materials visually connect the building details Neuman Hayner architects Photos: Amit Gosher

2023 נובמבר 135 פרופיל העונה - נוימן חיינר אדריכלים אדריכלות ישראלית 27 | | |

Profile of the Season - Neuman Hayner Architects אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 28 בית פרטי בסביון חדר הרחצה הפתוח בסוויטת ההורים, למעלה: המתווך בין היבש לרטוב, מתחבר לגשר החוצה את הקומה שימוש ב״נדנדות״ מקשר באמצע: קונספטואלית בין חלקים שונים של הבית, כגון - פינת ההסבה בפטיו והמיטה בחדר הילדים המרתף והחצר המונמכתבתוכנית: הריצפה בשירותי האורחים בעמוד השמאלי: מהווה מוטיב עיצובי מוביל נוימן חיינר אדריכלים עמית גושרצילומים: A private house in Savyon Top: Mediating between dry and wet the open bathroom in the parents' suite, is connected to the bridge that traverses the upper floor Middle: Conceptual link between different parts of the house is made alter alia by swinging furniture, such as in the sitting corner in patio and bed in the children's room Drawing: The basement and the lowered courtyard Left page: The flooring in guest bathroom - a fascinating design motif Neuman Hayner architects Photos: Amit Gosher

2023 נובמבר 135 פרופיל העונה - נוימן חיינר אדריכלים אדריכלות ישראלית 29 | | |

Profile of the Season - Neuman Hayner Architects אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | 30 of knowledge that projects out through a "stone pages" mantle that stands as an icon in the square at the front of the building. This project easily communicates the idea of the head in the clouds ... do you have an example whereby without the head, "warts" could grow on the buildings "feet"? Yiftach: yes...a semidetached home in Herzliya where the design starting point was a long and narrow plot with limited exposures due to an adjacent structure - the owners being a "dark green" couple for whom ecological aspects are very important. Not sure why but they feared a dark and choked home, and so we tried an unconventional solution by segmenting the structure, managing to flood the inside with natural light and ventilation. I refrain from asking awkward questions about the current desperate situation… God knows where it might lead. But, nonetheless, in every social crisis and certainly when it comes to destruction, there is a direct relationship to architecture, especially the power and influence of local authorities which allows officials to dictate the agenda; namely, what the buildings look like and how the built reality functions. And the question is: How do you deal with the inordinate power of clerks in decision making? Since we believe in original and innovative design, we certainly have a great deal of frustration dealing with conventions and arbitrary guidelines, especially from the pace things are conducted at, and the lack of planning clarity that leads to a low common denominator. This is a painful issue that has a decisive impact on the quality of the public space, affecting the quality of life of us all. Day to day coping is tough for us but we are prepared for it and have no intention of giving up. We make great efforts through illustrations to prevent misunderstandings and encourage enthusiasm, by proving to the Client that good architecture also is in the public interest – this message does not always win out. אדריכלים שרון נוימן ויפתח חיינרלמעלה: בית דו-משפחתי בהרצליה פיתוחלמטה:

2023 נובמבר 135 פרופיל העונה - נוימן חיינר אדריכלים אדריכלות ישראלית 31 | | | profile of the season neuman hayner architects - each project and its own story Dr. Hillit Mazor Architect and Industrial Designer Sharon Neuman and Yiftach Hayner have been running Neuman Hayner Architects for the past nine years. Employing 15, the firm has designed private houses, educational buildings, hotels, and dense housing as well as public buildings; most of which are creative projects in which emphasis is placed on contextual and climatic aspects, flexible planning, clarity, and the development of an original narrative. Sharon, how does your extended academic background, connected with Yiftach's experience in leading complex projects help achieving creative results? Sharon: Cliché-like as it may sound, I believe that every architect should have his feet on the ground and his head in the clouds. This is due to the unique connection between technical understanding and general knowledge imbedded in the profession of architecture. In my opinion, a good architect must also be cultured, almost a Renaissance Man, who can do many things but yet, has chosen architecture. Sharon, what is a "cultured architect" in your eyes? one who can draw, play a piano or just an educated person? Sharon: Being able to paint or play piano is great, but less relevant. Being cultured is reflected in a comprehensive multidisciplinary learning curiosity. One that can create deep architecture loaded with sociology, psychology, art, philosophy, technology, and imagination. Stories usually help us understand ourselves. Why do you believe that every project should have a story behind it? The one-time encounter between purpose, place and time is not sufficient? Yiftach: Not every project needs a backup story, but in many cases a coherent narrative provides a firm bedding for function, and even detailing at the private home level, or serves for branding commercial projects, or even to more easily convince the authorities that it enriches the public space. It is not easy to admit, or maybe it is... but, in my critical eye your most creative project is the Virtual Museum at the Dead Sea. Yet I have to ask, why does a virtual museum need to have a built form? An interesting question ... in paraphrase of the Everest climber - maybe just because it's there... In the situation in which there are no physical, budgetary and Master Plan restrictions we still have to attract paying visitors, and we chose to give the imagined "structure" the form of an endless, floating Mobius Loop which frames the scenic context. Sharon, you have had your own prosperous office, what actually made you close it and connect to Yiftach? Indeed, until the (admittedly successful) connection with Yiftach I ran my own office for 18 years, in which I planned mainly private villas. I still like to plan private homes, but my dream was to plan public buildings, where added value is given to a wide spectrum of people. It fascinates me. Yiftach came from an office in which he was responsible for large and impressive projects, and our connection was synergistic. Breaking into the field of public projects was not easy, but today we enjoy the fruits. To which sort of buildings do you refer when saying "public projects"? Honesty, to all kinds. But if you insist, then something like the virtual museum we designed at the Dead Sea. It is well known that every architectural firm aspires at a certain point in its development to position itself as the designer of a big name project ... but if everyone would plan museums, who will plan homes that are worth living in, computers? Yiftach: Although the computer today offers great and complex tools, one must not forget that those who manipulate them for better or worse are architects. Our planning process, in every project, always begins with a detailed programmatic questionnaire that we write before designing. And if you read the programs with sensitivity, you can find uniqueness in each of them. It is no secret that, as different people are different, reality also changes, and with it, physical forms, budgets, and circumstances. This is exactly what brings us back to the narrative issue... Can you give an example of an interesting story that contributed to the quality of the project. …Yes, we prepared one just in case... the Adraba Educational Visitor Center in Lod, a project we won in an "invitee"competition. The center deals with Jewish thought beyond its historical relevance. There we concentrated on modern tools suitable to the reality in which we live, emphasizing the importance of democratic space that invites people to delve into historical knowledge that has not frozen in time. The building includes public spaces organized hierarchically, through the symbolic light

״אסא אלונזו מלווים אותנו לעיתים קרובות מאוד בחיפושים אחר חומרים חדשים ופיתוחים טכנולוגיים, בדגש על מתכות וחומרים מרוכבים. היכולת שלהם למצוא ולהמציא פתרונות מקוריים היא יחודית בכל קנה מידה.״ שרון נוימן ויפתח חיינר, נוימן חיינר אדריכלים. מטבחי אלומיניום www.asaalonzo.com

״ההבנה והיכולת הטכנולוגית של חברת אסא אלונזו בתחומים מגוונים, בשילוב גמישות מחשבתית ודיוק ביצועי, מפתיעים אותנו כל פעם מחדש.״ פרופ משה צור, אדריכל ובונה ערים. דלפקי קבלה

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events Awards & Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | curiosity 34 תחרויות ופרסים פרס מפעל חיים הוענק לאדריכל הארגנטינאי/ אמריקאי/איטלקי אמיליו אמבש, מייסד ״פרס אמיליו אמבש לאדריכלות ירוקה״, במסגרת תחרות פרויקט השנה - יוזמה של כתב העת אדריכלות ישראלית בשיתוף עם האיחוד האירופי. אמיליו אמבש (ראשי תיבות של המילים - אני מאמין באמונה שלמה), תיכנן מספר רב של פרויקטים חשובים המבטאים את רעיון השבת השטחים לטבע, כתב מספר ספרים ואצר את התערוכה "Italy: The New Domestic Landscape" , ניו-יורק שהביאה את האדריכלות MoMA במוזיאון הירוקה האיטלקית למודעות עולמית. מערב במנהטן, 34 בניין הספירלה הממוקם ברחוב בין שדרת האדסון והשדרה העשירית (סמוך להיי ליין פארק), זכה השנה בתואר הבניין הגבוה הטוב בעולם, על ידי המועצה לבניינים גבוהים. הבניין בן הקומות הוא הבניין המסחרי הגבוה הראשון 66 Adamson בשיתוף עם BIG שתוכנן על ידי . נקודת החן שהעניקה לו את הניקוד Associates הגבוה היא הגדלת שטח החזית באמצעות מרפסות בולטות בקוו ספירלי עולה. המהדורה הרביעית של התחרות הרעיונית לתכנון מוזיאון הרגשות הוכרזה על ידי איגוד הבונים. התחרות מטילה על המתחרים לבטא באמצעות שני אולמות נפרדים, רגשות מנוגדים - כגון שמחה ועצב, רגוע ומתוח, נעים ומעצבן. המיקום יכול להיות אמיתי או דימיוני. https://architecturecompetitions.com/ /museumofemotions4 אהרון בן רחל ruchi@netvision.net.il בית פרטי ״ירוק״ במונטנה בתיכנון אמיליו אמבשלמעלה: בניין הספירלה בניו-יורק ״הבניין הגבוה הטוב למטה: BIG and Adamson , בתכנון 2023 בעולם לשנת Associates Top: Green Private House in Montana by Emilio Ambasz Below: The New York Spiral Building "world’s Best Tall Building" by BIG in collaboration with Adamson Associates

ראשל"צ, מתחם גיגיס KLIL HOUSE ! חדש www.klil.co.il ,*8555 נתניה, מתחם סוהו KLIL HOUSE ק. אתא, מתחם רדיזיין KLIL HOUSE ופרזול מינימליסטי מעוצב, ZERO LEVEL השילוב בין פרופילים סמויים, מסילות זכוכית ולהכניס הביתה מקסימום אור, נוף ואוויר. 99% מאפשר למפתחי ענק לקבל מערכת מינימל למפתחים - FINE 7400 ! חדש בקליל מרשימים המאפשרת יישום אדריכלי לעיצוב אלגנטי ומוקפד ייצור כחול לבן המאפשר תכנון אישי וזמני אספקה ושירות מהירים חיבור למתקין מקצועי ליישום איכותי בשטח שנות אחריות 7 KLIL system להצטרפות לשירות אדריכלים, VIP סרקו את הברקוד הכירו את המערכת! לצפיה בסרטון המוצר, סרקו את הברקוד DEFINE YOUR DESIGN

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events Awards & Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #135 November 2023 | | curiosity 36 הכריז על התחרות השנתית לתכנון eVolo מגזין גורדי שחקים המשפיעים על המרחב הציבורי. על המשתתפים להביא בחשבון גורמים כגון טכנולוגיה מתקדמת, חקר מערכות בנות-קיימא, ושיטות חדשניות לפתרון בעיות כלכליות, חברתיות תרבותיות ואקולוגיות של העיר העכשווית. 19/12/23- דולר) עד ה 95( : רישום מוקדם 27 עד 2023 בדצמבר 20- רישום מאוחר: מה דולר) 135( 2024 בפברואר 11/6/24 : הכרזת הזוכים https://www.evolo.us/registration-2024- /skyscraper-competition Architecture for Life התחרות ״החיים שאחרי״ עוסקת בתיכנון פתרונות להתמודדות עם After אסונות טבע צפויים, כגון שיטפונות, סופות וגלי חום, ולא עלינו - כאלה שאינם צפויים. https://www.futurarc.com/" \o "FuturArc המהדורה השלישית של התחרות "מרחב העבודה ), מזמינה reimagined workspace העתידי" ( אדריכלים, מעצבים, מהנדסים, סטודנטים והוגי דעות יצירתיים להגדיר מחדש את מרחב העבודה העתידי, תוך התמקדות בעבודה מרחוק. 18/01/24 תאריך אחרון להרשמה 19/2/24 : תאריך אחרון הגשה 29/03/24 הכרזה על הזוכים https://architecturecompetitions.com/ /workplacereimagined3 תערוכות ואירועים 'אנו - מוזיאון העם היהודי' פותח, את שעריו לקהל הרחב לראשונה מאז תחילת המלחמה, ללא תשלום. תצוגת הקבע של המוזיאון כוללת מ"ר 7000- חוויה מוזיאלית הפרוסה על פני כ anumuseum.org.il התערוכה ״תוכנית המתאר מתעדכנת״, המתקיימת בבית ליבלינג עוסקת בתוכנית ), שמגדירה את 5000 / המתאר העירונית (תא מדיניות התכנון של העיר תל אביב, שיופייה ניכר בעיקר בשל התפתחותה במשך למעלה ממאה שנים ללא כל תוכנית שכזאת. במסגרת התערוכה תוצג עבודתה של ד״ר מאיה שמיילוב ״רגשות חשופים״ המדגישה את תפקידה של הראייה האישית בתכנון העירוני. https://www.lieblinghaus.org/exhibitions/ masterplan" https://www.lieblinghaus.org/ exhibitions/masterplan המרכז לאמנות עכשווית – רמלה מציג את התערוכות ״המקום שבו שבילים נפגשים״, ואת המיצב ״רמלה אנתרופוקן״ בבריכת הקשתות. התערוכות עוסקות בהיבטים האקולוגיים של תכנון העיר. אוצרת: ד"ר סמדר שפי קישורית לתחרות ״החיים שאחרי״למעלה: קישורית לתחרות לתכנון מקום העבודה העתידיבאמצע: מתוך התערוכה ״המקום שבו שבילים נפגשים״למטה: דניאל לזרטוצילום: Top: link to the "The Life After" competition Middle: link to the "Future Workplace" competition Below: From the exhibition where the trails meet photo: Daniele Lazzaretto

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=