אדריכלות ישראלית - גיליון 126

Architects Paint אדריכלות ישראלית Architecture of Israel # 126 August 2021 44 | | למרות שאשקלון היא אחת הערים העתיקות 1951 בעולם, היא הוכרזה כעיר בישראל רק בשנת תחת השם המתנצל ״מגדל-אשקלון״, כאשר במרכזה שרידי העיר הערבית אל מג׳דל, השישית 16- בגודלה בארץ, שאוכלוסייתה מנתה במאה ה תושבים שהתפרנסו בעיקר מאריגה. 2,800- כ מיקומה האסטרטגי של אשקלון על ציר הדרכים בין הים והמדבר על גבול ארץ ישראל ומצרים, הכתיב את חשיבותה כעיר נמל בינלאומית. בעקבות זאת היא ״זכתה״ לכיבושים רבים, שהותירו בה עתיקות הפזורות עד היום בשטחה כחול הים. העתיקות והקשר אל הים היו במשך חמשת אלפים שנותיה למקור השראה חשוב להתפתחות אדריכלות יוצאת דופן. מתקפת הטילים שפקדה את ישראל במהלך מבצע ״שומר החומות״, חשפה מציאות תכנונית תושבי העיר 160,000- מ 40%- עגומה שבה כ הגובלת ברצועת עזה, אינם מצוידים עד היום במרחבים מוגנים. העובדה הבלתי הגיונית הזאת עומדת בסתירה לפריחה האדריכלית של העיר בעשורים האחרונים. העובדה הזאת גרמה לנו להקדיש הפעם את המדור ״אדריכלים מציירים״, לאחד האדריכלים המתגוררים בה מאז ילדותו - גיורא שפיר. גיורא הוא בנה של האמנית אילנה שפיר - ניצולת שואה שהקימה את משפחתה בשכונת אפרידר, שעם רקורד מרשים של ציירת ויוצרת פסיפסים, זכתה לראשונה בתואר "יקירת העיר", בזכות הקמת המרכז לאמנויות. כיצד המשפחה התרבותית שבה גדלת השפיעה עליך כאדריכל? ״אמי לימדה אותי ציור, אבל מעולם לא התערבה במהות היצירה או בתכניה. מה שעניין אותה היה חידוד הרעיון המרכזי, הקומפוזיציה והתמדה בבחירת שפה קוהרנטית. אין ספק שיש לכך השפעה רבה על עבודתי, המבוססת על ניסיון מתמיד להפריד את המוץ מן הבר. בעניין הזה יש גם לאבא שלי חלק חשוב. כשוחר נלהב של מוזיקה קלאסית, שממנו, אגב, ירשתי את האהבה לנגינה, הוא נהג להגיד שבמוזיקה קלאסית כל צליל עודף פוגם בשלמות היצירה. ורא שפיר כל המוסיף גורע אדריכלים מציירים שירה שנטון אני יכול לקבוע בוודאות שבהשראתו אני מחפש תמיד את ״המיותר״, המפחית מעוצמת ה״עיקר״. איך זה מתיישב עם הצורניות הבולטת המאפיינת למעשה את כל עבודותיך? ״את וודאי מתכוונת לקווי המניפה המתעגלים, שאכן נפוצים בעבודה שלי, אגב, בדומה לכל יצירה בטבע. אני לא הראשון שגילה שכל יצירה שמבוססת על חתך הזהב, לא רק מבטיחה עמידות קונסטרוקטיבית, אלא גם היטמעות מרוככת בסביבה. על הקיר במשרד שלי תלוי תצלום מדהים של קניון רמת פאריה בקניון קולורודו באריזונה; יצירת טבע מדהימה שמגמדת כל תכנון אנושי. ככלל, התנועה בקווים מתעגלים נעימה יותר משום שהיא יוצרת סקרנות כלפי מה שנמצא מעבר לפינה. העיקרון המורפולוגי הזה שבא לידי ביטוי באופנים שונים, מקבל מימד פונקציונלי בתכנון בית הספר המקיף ״גוגיה״ בשדרות, שבו קירות הבטון המתעגלים יוצרים הגנה טבעית על הכיתות הממוקמות ״מעבר לעיקול״. הצוקים הוורודים ברמת פאריה, קניון קולורדו, אריזונה. ציור מים המתאר את העמודים בעמוד השמאלי: והקורות בהיכל התרבות אשקלון. אדריכל גיורא שפיר.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=